Biltse Nieuwe

Breiclub in De Bilt zorgt voor samenhorigheid tijdens de week tegen eenzaamheid.

DE BILT – Ouderen kwamen bij elkaar om zogenaamd te kletskousen, te breien en/of te haken. ‘Het is goed dat deze mensen elkaar blijven ontmoeten,’ vertelt Wendy Veerman. Verbinding staat deze week centraal, zodat ouderen nieuwe contacten kunnen leggen.

Wendy Veerman is het aanspreekpunt van deze groep. Zij regelt bij binnenkomst dat iedereen een plekje heeft om te zitten en een kopje koffie of thee krijgt. ‘Het is fijn voor deze ouderen om een plek te hebben en even weg te zijn van huis.’ Wendy Veerman is hier een aantal jaar geleden ingerold na het overlijden van de oprichter. ‘Het is belangrijk dat er niet alleen deze week aandacht wordt besteed aan eenzame ouderen, maar het hele jaar.’

Bij binnenkomst was het al meteen erg gezellig. Iedereen begroette elkaar en ging tijdens het breien met elkaar kletsen. ‘Eenzaamheid is heel naar,’  benoemt een van de leden van de breiclub. Zo kunnen de ouderen weleens iemand bellen, maar niet iedereen heeft contacten. Volgens cijfers voelt 54% van de ouderen zich eenzaam. Dit kan komen door het verlies van een partner, geen familie meer hebben of weinig sociale contacten. Daarom is het onder andere erg belangrijk dat er meer aandacht komt voor deze mensen.

Als idee vonden ze dat jongeren meer aandacht zouden kunnen besteden aan ouderen. ‘Er moet weer een sociale dienstplicht worden ingesteld, zoals tijdens schooluren even wandelen met ouderen of een spelletje spelen met ons.’ Dit vonden meerdere ouderen van de breiclub een goed idee. Maar ook vonden ze dat jongeren onaardig zijn in groepsverband. Zo reageren ze op vragen, zoals ‘mag ik er even langs’, met ‘Je kunt er toch gewoon langs?’ Tegenwoordig is er op televisie een nieuw programma genaamd ‘Tieners tegen kwalen,’ waarin jong en oud intensief met elkaar optrekken en wordt er laten zien welke invloed dit heeft op de ouderen die minder gelukkig zijn en op de jongeren die zich eenzaam voelen. Dit vonden ze een erg leuk idee.

‘Wat ook niet vergeten mag worden, is dat jongeren zich vaak ook eenzaam voelen,’ vertelde zij. Uit statistieken van het CBS blijkt dat 14% van de jongeren tussen de 15 en 25 jaar zich eenzaam voelt. ‘Zo worden ze buitengesloten door bepaalde soorten kleding of worden ze gediscrimineerd.’ Ook zijn er jongeren die verlegen zijn of introvert. Dit kan gevolgen hebben voor hun sociale positie, wat kan leiden tot mentale klachten, zoals depressie, een leeg gevoel, machteloosheid en verdriet.

Tijdens deze breibijeenkomst is er ook een expositie te zien door kunstenares Rita. Er hangen allemaal mooie schilderijen aan de muren die mensen kunnen bewonderen. Er staat een lijstje met informatie over de schilderijen. Ook stond er een vitrine waarin werkstukken van de ouderen werden verkocht, waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Ans had erg mooie kleedjes gemaakt. Zij wilde deze doneren aan het Leger des Heils en aan een stichting waar spullen worden gedoneerd aan kinderen met ouders die weinig geld hebben.

Kortom, het was een erg gezellige ochtend met veel vrolijke ouderen die konden genieten van een kopje koffie of thee, hun handwerk en van elkaar!

Luister hier naar de rapportage waarin Floortje Sikkema Wendy Veerman spreekt over haar werk elke woensdagochtend bij koffie en breien als vrijwilliger. Ook verteld Wendy waarom activiteiten tegen eenzaamheid zo belangrijk zijn. Daarnaast spreekt Floortje Ans die vaker aanwezig is op de woensdagen.