SvJ media

Onthulling van de Tien Meestervertellers van 2023 door Stichting Verhalende Journalistiek

Op woensdag 10 april maakt Stichting Verhalende Journalistiek de tien Meestervertellers van 2023 bekend. Tijdens een inspirerende avond in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam, worden de winnaars door de vakjury bekendgemaakt en wordt er een award uitgereikt. ‘Het is een feestelijke viering van de werken van de makers, waarbij tijdens de uitreiking kort wordt gesnuffeld aan de producties’, aldus voorzitter Henk Bas.

door | 5 04 2024, 12:04 | SvJ nieuw(s)

De stichting, streeft ernaar om juist in turbulente tijden nieuwe makers te stimuleren om dieper in te gaan op de actualiteit achter de krantenkoppen. Ze moedigt hen aan om langere verhalen te vertellen waarin duiding en context centraal staan. De redactie, bestaande uit Vlaamse en Nederlandse journalisten, gaat elk jaar actief opzoek naar verhalen. Daarnaast heeft ook het publiek de mogelijkheid om verhalen in te sturen– een zelfgemaakt verhaal, of een verhaal van iemand anders. Niet alle verhalen zijn geschikt, zo moet een verhaal volgens de stichting aan bepaalde criteria voldoen.

De uitreiking van de meestervertellers 2023 wordt anders dan de elf jaar ervoor. Naast de uitreiking op 10 april worden er dit jaar vier avonden georganiseerd in het Torpedo Theater in Amsterdam, op 16 mei, 20 juni, 12 september en 10 oktober, die elk corresponderen met een van de vier categorieën: Lezen, Luisteren, Beleven en Kijken. Anders dan in voorgaande edities, bieden deze avonden een extra dimensie aan het evenement. ‘Tijdens deze avonden word er stil gestaan bij hoe de verhalende journalistiek ervoor staat. Met liefhebbers van het genre verhalende journalistiek gaan we met elkaar in gesprek en kijken we naar de toekomst’ aldus Bas.

Volgens Maud Wiersma, Projectmedewerker bij Stichting Verhalende Journalistiek, is het een leerzame dag voor studenten journalistiek en mensen binnen het vak: ‘Het is een informatieve dag waar meestervertellers worden geïnterviewd door Tim Wagemakers over hun maakproces en wat ze hebben geleerd, daarnaast is er na afloop een borrel en de ruimte om het de makers in gesprek te gaan. Het is bovendien inspirerend om de makers vol passie te horen vertellen over hun verhalen’.

Voor meer informatie over de tijden en om tickets te bestellen voor de uitreiking van de Meestervertellers, kun je terecht op de website.

*Stichting Verhalende Journalistiek organiseert ook andere activiteiten, zoals de Meestervertellers-academie, waar masterclasses worden gegeven over schrijven en het maken van podcasts, en de jaarlijkse Gerard van Westerloo-lezing.

Stanzen Jelsma

Passionate, reflective, honest