SvJ media

Selecteer Pagina

Cross Border Journalism-studenten pitchen innovatie voor Bureau Buitenland

Cross Border Journalism-studenten pitchen innovatie voor Bureau Buitenland

Cross Border Journalism-studenten pitchen innovatie voor Bureau Buitenland

Afgelopen woensdag verzamelden studenten van de specialisatie Cross Border Journalism zich bij het VPRO-gebouw onder begeleiding van HU-docent Felix Kalkman. Deze dag is het hoogtepunt van hun inspanningen voor het vak Innovatie, waarbij ze innovatieve oplossingen presenteren aan een echte opdrachtgever; Bureau Buitenland (BB).

door | 17 06 2024, 23:06 | SvJ in de praktijk

Voorbereiding en onderzoek
Voor het vak Innovatie gingen Elisa van der Vlist, Pepijn van der Putten, Pien van Donge, Maud Bos, Jesse van Meulenbroek en Lieve Scholtze vol overgave aan de slag met de belangrijke vraag: Hoe kan VPRO Bureau Buitenland meer jongeren aantrekken? 

‘Tijdens de lessen met Felix hebben we tientallen post-its op de muur geplakt met onze onderzoeksuitkomsten, quotes en ideeën. Juist door alles op te schrijven, krijg je een goed overzicht van hoe ons brein werkt. Toen we op het Mediaplein bij elkaar zaten, viel ineens het kwartje: ‘The Hotline America Express’ rolde uit de ideeënmachine’, vertelt Elisa.   

Voorafgaand aan de pitch deden de studenten diepgaand onderzoek naar de hoofdvraag. Ze analyseerden luistercijfers, onderzochten trends in mediagebruik onder jongeren en interviewden experts op het gebied van digitale media en journalistiek. Deze inzichten vormden de basis voor hun innovatieve concepten.

‘Bij ons eerste bezoek aan het VPRO-gebouw om onze ideeën te pitchen, kregen we een rondleiding. Tijdens deze rondleiding kregen we een kijkje in het leven van een redacteur. Het is heel leuk dat een schoolopdracht ook eens buiten de schooldeuren en binnen de VPRO-deuren plaatsvindt. In het gebouw hangen een schommel, versierde paspoppen en kroonluchters. Het werkt simuleert voor de inspiratie’, vertelt Elisa.  

 De Pitch
Na een korte kennismakingsronde met de redactieleden van BB, was het aan Pepijn en Pien de kans om hun innovatie te presenteren. Het eindproduct van de groep is een podcast met interactieve elementen om de betrokkenheid van luisteraars te vergroten. Daarnaast hebben de studenten ook bijbehorende Instagramposts gerealiseerd om jongeren aan te moedigen de website te bezoeken en zowel de radio- als podcastafleveringen te beluisteren.

De redactie van Bureau Buitenland luisterde aandachtig en maakte aantekeningen. Reacties als ‘leuk format’ en ‘toffe ideeën’ kwamen vaak naar voren. Tussendoor werd er gebrainstormd over hun al bestaande formats en hoe ze het concept van ‘The Hotline America Express’ het best konden toepassen.   

‘’Pitchen voor Bureau Buitenland vond ik niet zo spannend, voornamelijk omdat ik het gevoel had dat ik goed was voorbereid. Als je pitch niet klopte, kreeg je direct feedback. Daardoor heb ik bijvoorbeeld geleerd dat je pitch geen losse eindjes mag hebben en dat het echt goed in elkaar moet zitten. Deze vaardigheden heb ik vooral geleerd dankzij de lessen van docent Ralph Stam tijdens GO’, vertelt Pien.  

 Samenwerking tussen opleiding en praktijk
Cevahir Varan, redactielid bij Bureau Buitenland, ziet de meerwaarde van een samenwerking tussen BB en de HU: ‘Het geeft ons frisse perspectieven en innovatieve ideeën die we anders misschien niet zouden hebben. Bovendien helpt het ons om in contact te komen met de volgende generatie journalisten.

Het is belangrijk dat studenten de kans krijgen om hun theoretische kennis in de praktijk toe te passen en te zien hoe het werkveld in elkaar steekt. Je kan wel veel creatieve ideeën hebben, maar het moet wel uitvoerbaar zijn en binnen het budget passen. Dit soort projecten overbrugt de kloof tussen school en werk, en wij zien het als een win-winsituatie. Daarnaast komen de studenten ook in contact met de makers en is er natuurlijk de ruimte om te netwerken.’ 

Hij vervolgt: ‘Jongeren hebben een unieke kijk op de wereld en hun input is essentieel voor ons. Dit soort samenwerkingen helpen ons om onze content beter af te stemmen op jonge luisteraars en het laat zien hoe zij onze programma’s ervaren.’ 

 Toekomstperspectief
Aan het einde van de dag hadden de studenten niet alleen een succesvolle pitch achter de rug, maar ook een waardevolle ervaring opgedaan die hun verdere journalistieke carrière ongetwijfeld ten goede zal komen. Bureau Buitenland is van plan om enkele van de gepitchte ideeën uit te voeren en verder te onderzoeken hoe ze jonge luisteraars nog beter kunnen bereiken. Verder hebben de studenten uitgebreid genetwerkt en al contacten gelegd voor tijdens of na de opleiding.   

Over de auteur

Stanzen Jelsma

Passionate, reflective, honest