Ondanks een inflatie van 13%, blijven branches winst maken

Ondanks een inflatie van 13%, blijven branches winst maken

Entrepreneurship Advisor School Presentation. Business Growth And Inflation

Waarschijnlijk valt het je zelf ook al op. Producten worden duurder. Of het nu gaat om producten uit de supermarkt, detailhandel of luxeproducten; de prijzen nemen toe. Hier en daar hoor je dat het te maken heeft met een gebrek aan grondstoffen of export problemen e.d. Wij vroegen ons af in hoeverre consumenten daaropvolgend minder geld uitgeven vanwege de stijgende prijzen.

Om dit vraagstuk uit te zoeken, zijn cijfers vanuit het CBS over de omzet van enkele branches tussen 2015-2022 tegenover het CPI per jaar gezet. Het CPI geeft de “gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen” aan. Er is gekozen om drie uiteenlopende branches tegenover elkaar te zetten, met de verwachting dat er verschillen te zien zijn in de vraag naar branches die bijvoorbeeld eerder luxeproducten omvatten of eerste levensbehoeften.

In de basis van het figuur, worden alle gegevens vergeleken met de cijfers van 2015, daarom staan deze bij zowel de omzet van de vier gekozen branches als de CPI op 100%. Het CPI van 2022 is bijvoorbeeld 21,3% gestegen vergeleken met 2015.

Er zijn drie categorieën te zien bij de gekozen branches: ‘uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling’ samen met ‘management adviesbureaus’ betreffen een arbeidsaspect. ‘Supermarkten’ omvatten een eerste levensbehoefte en ‘woninginrichting algemeen’ eerder een luxeproduct.

In het figuur is te zien dat ieder jaar voor bijna iedere branche de omzet is gestegen, ondanks de jaarlijkse stijging van het CPI. Opvallend is dat vooral de branches die iets zeggen over de arbeidsmarkt de grootste omzetstijging laten zien en supermarkten het minste. Ondanks de recente 13% stijging in het CPI van 2021 naar 2022, blijven blijkbaar deze branches een stijging in omzet behalen met de verwachting dat deze lijn waarschijnlijk zich zal vervolgen in 2023.

Over de auteur