De mentale gezondheid van jongeren, vooral die in de tweede en vierde klas, staat centraal in hedendaagse discussies. Deze kritieke levensfasen brengen uitdagingen met zich mee, en sociale media speelt hierbij een kritieke rol. Zeker in de puberteit, de tijd dat de meeste jongeren op de middelbare school zitten, zijn jongeren extra vatbaar voor meningen van buitenaf.
In de tweede klas gaan veel jongeren “puberen”, waardoor ze veel verandering meemaken. Sociale media spelen hierbij een dubbelzinnige rol. Aan de ene kant bieden ze een platform voor connectie en het delen van ervaringen, maar aan de andere kant kunnen ze ook leiden tot gevoelens van isolatie, angst en depressie, vooral als jongeren geconfronteerd worden met cyberpesten en het vergelijken van zichzelf met anderen.
Ook de vierde klas is vaak een hectisch jaar. Jongeren worden geconfronteerd met druk van tentamens, examens en toekomstplanning. Sociale media helpt hier niet bij. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam geeft 40 procent van de jongeren aan dat sociale media een slechte invloed heeft op hun zelfbeeld.
Om het socialemediagebruik met het geluk van jongeren te vergelijken zijn hieronder twee kaarten te zien, klik op de afbeelding voor de interactieve kaart, verdeeld per GGD-regio. Zo is te zien dat met name in de regio’s Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond een hoger percentage risico op problematisch socialemediagebruik is én hier een hoger percentage ongelukkige scholieren. In de regio’s Utrecht en Brabant-Zuidoost zijn de minste ongelukkige scholieren en ook het minste risico op problematisch socialemediagebruik onder scholieren uit klas twee en vier.
Ben je een jongere en voel je druk door sociale media, kan het wellicht helpen om je sociale media gebruik te verlagen of misschien een week helemaal uit te zetten.