Het gaat er de laatste jaren steeds meer over, de invloed van sociale media. Er zijn steeds meer vermoedens dat deze sociale media een slechte invloed hebben op ons en dan vooral op kinderen en jongeren. De veronderstelling bestaat ook dat deze sociale media steeds groter en populairder worden maar is dit wel de waarheid?
In de onderstaande tabel zijn de cijfers naast elkaar gezet van de top tien meest gebruikte apps in 2018 en in 2023. Wat opvalt is dat de meeste apps niet groeien in gebruikers maar juist dalen. De top 3 meeste gebruikte apps zijn WhatsApp, Facebook en Youtube. Dit zijn ook meteen de apps met de meest neutrale doelgroep. Op deze apps is de spreiding qua doelgroepen het grootst. Wat duidelijk opvalt is de groei in het gebruik van TikTok. In 2018 werd TikTok niet tot nauwelijks gebruikt. Nu in 2023 is TikTok niet meer weg te denken van onze telefoon. De app is tegenwoordig even populair als Instagram en groter bijvoorbeeld dan Twitter en Snapchat.
Is men zich bewust van de afname van de social media apps? Dit is na gevraagd aan een Utrechtse student. “Het ligt denk ik aan welk kanaal het is. Over het algemeen denk ik dat er vooral groei te zien is, een account wordt namelijk niet automatisch verwijderd als het niet meer gebruikt wordt. Mensen vergeten als het ware het account en deze verwijder je zelf ook niet.” Hierdoor is het interessant om te zien dat het aantal gebruikers toch daalt.
Veel mensen worden zich tegenwoordig meer bewust van hun schermtijd en mentale gezondheid. Dus het gebruik zal er minder door zijn geworden en men zal sneller “social media vrij” door het leven gaan.