Hoe help je consumenten complexe testresultaten snel te begrijpen? Dat was de uitdaging die wij aangingen voor de Consumentenbond. Lees hoe wij dit hebben aangepakt en wat het eindresultaat is geworden!
Door: Anna Spits, Jytte Claij, Fadil Hameem en Joram Willemse
Onze opdrachtgever is de Consumentenbond, een onafhankelijke non-profitorganisatie die consumenten helpt bij het maken van de beste keuzes. Met meer dan 430.000 leden richt de Consumentenbond zich op transparantie, betrouwbaarheid en betrokkenheid bij consumentenrechten. Onze opdracht? Het herontwerpen van de manier waarop testresultaten van producten visueel worden gepresenteerd, met een focus op mobiele gebruikers.
De onderzoeksvraag en aanpak
Onze onderzoeksvraag luidde: “Hoe kunnen we testresultaten zo visualiseren dat consumenten deze beter begrijpen en toepassen bij hun keuzes?” Om dit te beantwoorden begonnen we met een analyse van de huidige visualisaties en voerden we een doelgroeponderzoek uit om erachter te komen wat de wensen en behoeften zijn op visueel gebied van de consumenten.
We gebruikten deze inzichten, zoals het gebruik van kleuren en het gebruik van één decimaal achter de komma bij de testresultaten, om meerdere prototypes te ontwerpen en te testen. We kregen veel ontwerpvrijheid, zolang er rekening werd gehouden met de huisstijlrichtlijnen van de Consumentenbond, waaronder het kleurenschema en het gebruik van Arial als lettertype. Zo ontwikkelden we visualisaties die niet alleen informatief maar ook visueel aantrekkelijk zijn.
We hebben datasets ontvangen vanuit de opdrachtgever waarin de testresultaten van de productcategorieën televisies en campingbedjes waren weergegeven. De reden waarom er is gekozen voor deze twee productcategorieën is, omdat het twee uiterste zijn als het gaat om de testresultaten. Bij de televisies liggen de testresultaten heel dicht bij elkaar, terwijl de testresultaten bij de campingbedjes erg uiteenlopen. Als het herontwerp te gebruiken is voor deze twee productcategorieën, is het op elke productcategorie toepasbaar volgens de opdrachtgever.
Ontwikkelingsproces en keuzes
Tijdens de meetings met de opdrachtgever kregen we veel nuttige inzichten en feedback. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van een vlakverdeling inclusief kleur bij de scatterplot om aan te geven hoe de producten scoren.
Nadat we onze prototypes hebben voorgelegd bij de opdrachtgever en docenten hebben we feedback ontvangen en is er gekozen voor het gebruik van een scatterplot en staafdiagrammen. De functie, van onder andere de scatterplot, biedt een helder overzicht en maakt het eenvoudig om producten te vergelijken. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld filteren op prijs of beoordelingen om snel het meest geschikte product te vinden. Dit is dan ook de reden waarom we hebben gekozen voor deze oplossing.
Het eindproduct
Het eindproduct bestaat uit visuele weergaven van testresultaten voor verschillende productcategorieën, in dit geval televisies en campingbedjes. Met interactieve elementen zoals filters voor prijs en scores, en visuele hulpmiddelen zoals scatterplots en staafdiagrammen, kunnen consumenten in één oogopslag zien hoe een product zich verhoudt tot andere opties. Wanneer de consument een product selecteert wordt er meteen duidelijk hoe het geselecteerde product scoort ten opzichte van het slechtst en het best beoordeelde product, in zijn geheel en per subcategorie. Voorheen werd dit niet getoond op de website. Daaronder bevindt zich de scatterplot, waarin het geselecteerde product wordt uitgelicht. Wanneer de consument geïnteresseerd raakt in de andere producten die zich bevinden in de scatterplot kan de consument hierop klikken, waarna er doorverwezen wordt naar het aangeklikte product.
Hieronder is ons eindresultaat voor de productcategorie campingbedjes weergegeven. De aangepaste vergelijkmodus is in dit geval voor de productcategorie televisies.
Conclusie; een stimulans voor consumenten
Met deze nieuwe visualisaties hopen we consumenten niet alleen te informeren maar ook te ondersteunen in het maken van hun keuzes. Door data om te zetten in heldere en aantrekkelijke visualisaties hebben we testresultaten eenvoudiger en toegankelijker gemaakt. Mede hierdoor dragen we bij aan het doel van de Consumentenbond: consumenten ondersteunen met betrouwbare en onafhankelijke informatie.