Waarom zie ik wel advertenties van Greenpeace maar niet van andere actiegroepen?

Waarom zie ik wel advertenties van Greenpeace maar niet van andere actiegroepen?

Greenpeace is al jaren om ons heen, namelijk sinds 1971. Greenpeace zet zich al jaren in om de status quo te doorbreken en samen te groeien naar een groenere en duurzamere wereld. Om een status quo te doorbreken moet je zoveel mogelijk mensen bereiken en overtuigen. Overtuigen kan pas als je eerst iemand bereikt. Tegenwoordig kun je grote groepen mensen bereiken via sociale media. Denk bijvoorbeeld aan Facebook advertenties. Facebook is een van de bekendste en grootste social media platformen waarmee je, door middel van advertenties,  honderdduizenden mensen kan bereiken. Alleen goedkoop is anders.

In de jaaropgave van 2020 van Greenpeace wordt het duidelijk dat over een balans van zo’n 22 miljoen euro waarvan ongeveer 4 miljoen naar nationale campagnes vloeit. Er wordt hierin geen onderscheid gemaakt hoeveel er van die 4 miljoen euro naar sociale media vloeit. Daar komen wij in actie, uit onderzoek via de facebook advertentie bibliotheek blijkt dat in de afgelopen 90 dagen na data van schrijven is er alleen al aan FacebookAds 113 duizend euro uitgegeven.

Maar is dat nou veel? Normaal? Of weinig? Om die vraag in te vullen kijken we naar andere soortgelijke bedrijven en hun uitgaves. De resultaten zijn te zien in de onderstaande grafiek.

Uit bovenstaande grafiek blijkt dat Greenpeace het meeste geld uitgeeft aan Facebook advertenties (zo’n 112 duizend euro) en daarnaast ook nog de meeste advertenties in de advertentiebibliotheek (932) van Facebook heeft staan. Dit is dan ook een van de grootste goede doelen organisaties. De Dierenbescherming staat op een tweede plek en heeft ongeveer 24 duizend euro aan advertenties uitgegeven. Ook hebben zij een stuk minder advertenties in de advertentiebibliotheek staan (68).

Het is dus helemaal niet gek dat je wel eens advertenties van Greenpeace bent tegengekomen maar bijvoorbeeld niet van Wakker Dier, dit heeft volledig te maken met hun advertentiekapitaal en je eigen zoekgedrag.

Over de auteur