Hoe Persona’s Streekomroep ‘Dit is Twee’ Dichter bij de Wijken Brengen

Hoe Persona’s Streekomroep ‘Dit is Twee’ Dichter bij de Wijken Brengen

De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een bijzonder project voor ‘Dit is Twee’, de lokale streekomroep van Schiedam en Vlaardingen. ‘Dit is Twee’ staat bekend om haar betrouwbare en toegankelijke verslaggeving via radio, televisie, website en sociale media. Maar hoe zorg je ervoor dat je als streekomroep nog nauwer betrokken raakt bij de diverse gemeenschappen in de wijk? Het antwoord: een wijkgerichte aanpak met persona’s.

Het doel van streekomroep ‘Dit is Twee’ was om de gemeenschappen in Schiedam en Vlaardingen beter te begrijpen en inhoud te creëren die écht aansluit bij hun leefwereld. Om dat mogelijk te maken, hebben wij in opdracht van ‘Dit is Twee’ persona’s ontwikkeld, die intern gebruikt zullen worden.

Waarom Persona’s?
Bij een klassieke persona maak je een omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Meestal gaat dit over een verzonnen persoon die de gehele doelgroep vertegenwoordigt (Geijtenbeek, 2021).

Wij hebben ervoor gekozen om van de klassieke persona af te wijken, omdat we vonden dat deze niet de diversiteit en complexiteit van de wijken in Schiedam en Vlaardingen goed zou kunnen weerspiegelen. Bovendien vonden we het niet logisch om mensen direct te koppelen aan specifieke data. Het gebruik van kenmerken, zoals een naam of huidskleur kan namelijk onbedoeld leiden tot vooroordelen of het bevestigen van bestaande stereotypen. Om dat te voorkomen, hebben we besloten geen persoon te visualiseren, maar de wijk zelf als geheel te presenteren.

Het idee achter een wijkgerichte persona is eenvoudig: een duidelijk beeld krijgen van wie de mensen in een wijk zijn, wat hen bezighoudt en welke problemen de inwoners ervaren.

Het proces van verzamelen, analyseren en visualiseren van data
De ontwikkeling van deze wijkgerichte persona’s begon met een data-analyse. We verzamelden data over het opleidingsniveau, inkomens, leeftijdsgroepen, migratieachtergrond, criminaliteit, sociale samenhang, politieke voorkeur en prioriteiten van de wijken. Deze categorieën kwamen voort na een overleg met de streekomroep. Deze gegevens werden verzameld uit diverse bronnen, waaronder de ‘Kerncijfers wijken en buurten’ van het CBS, politiecijfers, stembureaus en rapporten die werden gepubliceerd door de gemeenten Schiedam en Vlaardingen.

Deze data werden vervolgens geanalyseerd, waarbij wij bijvoorbeeld absolute aantallen in percentages omrekenden om de data goed vergelijkbaar te maken. Na de data-analyse volgde het visualiseren van de gegevens. Dit gebeurde eerst door het maken van schetsen en prototypes in Flourish en Adobe Illustrator, zoals te zien in de bijgevoegde beelden.

              

    Figuur 1: Schets van leeftijdsverdeling                Figuur 2: prototype van leeftijdsverdeling

Nadat de data per categorie gevisualiseerd was, moesten de gegevens worden omgezet naar praktische persona’s. Een voorbeeld hiervan is de persona van de wijk Kethel in Schiedam (zie figuur 3). Deze persona bevat alle relevante categorieën die de streekomroep belangrijk vond. Voor de persona’s hebben wij gebruik gemaakt van de huisstijl van ‘dit is Twee’

In totaal hebben we 15 van deze persona’s ontwikkeld, één voor iedere wijk in Schiedam en Vlaardingen.


Figuur 3: Persona voor de wijk Kethel, in gemeente Schiedam

Wat Nu?
Met de 15 wijkgerichte persona’s kan ‘Dit is Twee’ nu veel gerichter te werk gaan en beter inspelen op wat er speelt in deze wijken. Je zou misschien denken: “Leuk zo’n persona, maar over een paar jaar is de data alweer verouderd.” Daar hebben we ook aan gedacht! We hebben aan de streekomroep een kort stappenplan geleverd voor het zelf verzamelen en analyseren van data in de toekomst. Ook hebben wij een Illustrator- persona template meegeleverd voor verdere gebruik, mocht ‘Dit is Twee’ deze opmaak van deze persona willen blijven gebruiken.

We zijn benieuwd naar de impact die deze persona’s gaan hebben en hoe ze de relatie tussen de omroep en de lokale gemeenschappen verder kunnen versterken.

Geschreven door:
Janat Ali, Milan Beijl, Ben Riemens en Beaudine Teunis

Over de auteur