Digitale Facebook campagne heeft weinig effect op het stemgedrag

Digitale Facebook campagne heeft weinig effect op het stemgedrag

In maart vonden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. Een groot deel van Nederland heeft toen massaal gestemd op hun favoriete partij. De politieke campagne speelde afgelopen verkiezingen vooral online af, op de platformen Facebook en Instagram. Zo gebruikten vrijwel alle partijen in de aanloop van de Tweede Kamerverkiezingen de algoritmes van Facebook om de advertenties bij de juiste kiezers te doen belanden. Deze blog zullen we de invloed van betaalde Facebook advertenties op de verkiezingsuitslag gaan observeren.

De uitgaven aan Facebook advertenties zijn de uitgaven die de partijen tussen 15 april 2019 en 6 oktober 2021 hebben gemaakt. Zoals in de grafiek te zien is gaat dit over (honderd)duizenden euro’s. Het aantal zetels geeft een beeld weer van het aantal mensen dat op een bepaalde partij heeft gestemd. Er valt af te lezen hoe veel zetels de partijen bezitten en of dat er sprake is geweest van een stijging of daling ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Door de coronacrisis werden partijen genoodzaakt om voornamelijk digitale campagne te voeren. Maar is er eigenlijk een duidelijk verband te zien tussen de uitgaven aan Facebook advertenties en de verkiezingsuitslag? Nauwelijks.

Er valt te concluderen dat het Forum voor Democratie en D66 het grootste positieve verschil in het aantal zetels, ten opzichte van 2017, kennen. Beide partijen vallen in de top 3 van de partijen met de hoogste uitgaven aan Facebook advertenties. Toch lijkt er geen duidelijke samenhang te zijn tussen de cijfers van de twee variabelen, zodra je naar de overige partijen in de grafiek kijkt. Zo heeft de CDA in de afgelopen twee en half jaar 6,5 ton uitgegeven aan digitale campagnes op Facebook, maar is er wel een negatief verschil van maar liefst 4 zetels. Verder heeft VOLT in vergelijking met de andere partijen helemaal niet zo veel geld uitgegeven aan Facebook advertenties, maar heeft deze partij voor het eerst, direct drie, zetels weten te bemachtigen.

Ondanks dat deze grafiek niet een heel duidelijk verband aantoont, blijft het uitvoeren van (digitale) campagne natuurlijk wel belangrijk. Hierdoor raken stemmers namelijk wel bewust van de overtuigingen en doelstellingen die de politieke partijen typeren, maar ook dat de verkiezingen er weer aan zitten te komen. Het is dus zeker de moeite waard om zowel als oppositiepartij als nieuwe politieke partij (enigszins) te blijven investeren in Facebook campagnes, om in ieder geval de aandacht onder de kiezers aan te wakkeren en wellicht daarmee ook mensen te overtuigen van de politieke standpunten.

13 oktober 2021, Mathijs Strik & Helen Thissen

Over de auteur