Hilversum

Kindergemeenteraad Hilversum op zoek naar zestien nieuwe enthousiaste leden

Het schoolplein van de Fabritiusschool in Hilversum- Foto: Coen Jansen

De zoektocht naar zestien nieuwe leden uit groep acht voor de kindergemeenteraad in Hilversum is in volle gang. Met zelfbedachte plannen gaan de kinderen hun best doen om Hilversum verder te ontwikkelen. Dit allemaal om kinderen meer bekend te laten worden met de democratie. Alle geïnteresseerden kunnen zich tot en met 4 oktober aanmelden op de site van de gemeente Hilversum.

De kindergemeenteraad komt ongeveer zes keer per jaar samen en in deze ontmoetingen wordt een plan gemaakt die ook echt uitgevoerd gaat worden. De kinderen moeten een motivatie sturen om gekozen te kunnen worden, daarnaast wordt er ook gekeken of de toekomstige leden uit verschillende wijken in Hilversum komen. De kinderen krijgen ook een mooi budget om al deze plannen uit te gaan werken, namelijk 8.000 euro. In het proces van het uiteindelijke plan wordt door de kinderen ook nog eens geleerd over de democratie.

Het doel om kinderen meer betrokken te laten worden met de democratie is een erg belangrijk thema. De kennis van kinderen over de democratie is een groot probleem. De kennis van de Nederlandse jongeren over de democratie ligt namelijk lager dan die van jongeren in vergelijkbare landen, zegt een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2023.

Ook basisschool meester Paul Vonk van de Fabritiusschool in Hilversum vindt dat de kennis en stem van de jongeren in de democratie groter moeten worden. ‘’De jeugd moet betrokken blijven bij beslissingen die gemaakt worden in de democratie. Ze hebben de toekomst dus waarom zouden we ze niet aan het woord laten?’’, aldus de basisschool meester. Twee enthousiaste leerlingen van Paul Vonk hebben zich al aangemeld voor de kindergemeenteraad. ‘’Wij zouden graag wat veiliger verkeer rondom basisscholen willen, dus meer verkeersborden en meer fietsenrekken op openbare plekken’’. Met hun plannen willen ze echt een impact gaan maken op Hilversum. Als de leerlingen ook echt in de kindergemeenteraad komen, hebben ze ook de kans om de titel van kinderburgemeester te krijgen.

Coen Jansen

Hé, ik ben Coen Jansen. 17 jaar oud en ik kom uit het prachtige Den Hoorn. Begin 2024 heb ik mijn havodiploma gehaald op het CLD Molenhuispad in Delft. Als journalist ben ik erg geïnteresseerd in het verhaal achter het nieuws. Hier ga ik de komende jaren op de Hogeschool Utrecht dan ook veel over schrijven en maken. Mijn interesses bestaan uit: sport, maatschappij en eigenlijk alles wat met media en nieuws heeft te maken.