Wijkcentrum Lopes Dias heeft de afgelopen tijd zijn deuren gesloten gehouden wegens de corona-uitbraak. Vanaf 1 juni mogen zij weer bezoekers verwelkomen in hun gebouw.  Trinette Boer (58), beheerder van Wijkcentrum Lopes Dias, blikt terug op de afgelopen tijd: “We baalden van de sluiting, maar zijn zeker nog in contact gebleven met onze bezoekers.”

Hoe reageerden bezoekers toen zij te horen kregen dat het wijkcentrum moest sluiten?

“Voor hen was het niet het beste nieuws van de dag. Sterker nog, zij baalden er flink van. De meeste mensen die hier vooral komen,  zijn ouderen en zij missen nu natuurlijk hun uitstapje naar het wijkcentrum om daar een kopje koffie te drinken, activiteiten die op de planning stonden, de clubs waar zij lid van zijn, zoals de schilder- en biljartclub en hun sociale contacten.”

Hoe kwam het nieuws bij u binnen?

“Ik baalde enorm. Het is natuurlijk heel begrijpelijk en verstandig dat de minister-president deze keuze heeft gemaakt, maar ik vond het erg jammer dat we van het ene op het andere moment de boel moesten sluiten.”

Hoe is het wijkcentrum gedurende de coronacrisis in contact gebleven met haar bezoekers?

“We hebben een flyer gemaakt met daarop al onze namen, telefoonnummers en waarvoor we te bereiken zijn. Deze flyers hebben we bij wijkbewoners in de brievenbus gedaan. Daarnaast hebben we ook onze digitale kanalen ingezet, dus onze website en Facebook, om zo veel mogelijk mensen te bereiken en met hen in contact te blijven. Er was wel een aantal mensen van wie wij wisten dat zij het wat moeilijker hebben en hen hebben we zelf benaderd. Over het algemeen stelden de bezoekers het zeer op prijs dat wij met hen in contact zijn gebleven.”

Is het wijkcentrum in de afgelopen twee maanden nog actief geweest in de samenleving?

“Wij zijn zeker nog actief geweest in de samenleving, natuurlijk niet door open te zijn, maar wel op andere manieren. Zo zijn er een aantal initiatieven ontstaan in de wijk die wij ondersteund hebben. Er is bijvoorbeeld een groepje mensen dat maaltijden kookt voor andere wijkbewoners. Verder hebben we geld gekregen van de gemeente om tablets te leasen en uit te lenen aan mensen in de wijk die geen digitale apparaten hebben. Onze vrijwilligers helpen deze mensen op weg met de tablets zodat zij toch nog in contact kunnen blijven met hun familie en vrienden. Bovendien hebben we ons ook gericht op kinderen en jongeren die online les krijgen maar geen laptop hebben. Voor hen hebben we laptops geregeld die zij tijdelijk kunnen gebruiken.”

Welke economische effecten heeft de coronacrisis op het wijkcentrum gehad?

“De coronacrisis heeft natuurlijk invloed gehad op onze inkomsten. Onze bijeenkomsten, activiteiten en dergelijke zijn de afgelopen tijd niet doorgegaan en daardoor liepen wij een hoop inkomsten mis. Dit zal de aankomende tijd ook nog voortduren.”

Was er een angst dat het wijkcentrum niet meer open zou gaan?

“Ja, hier waren wij wel een beetje bang voor. Als de coronacrisis heel lang gaat duren, dan ga je je wel zorgen maken en je afvragen: ‘Hoe moet dit in de toekomst?’ Aan de andere kant hebben we een belangrijke functie in de samenleving, dus in die zin probeer ik positief te blijven en hoop ik dat we heelhuids door deze periode heen komen.”

Hoe ziet u de nabije toekomst van het wijkcentrum voor u?

“Voorlopig zal de situatie niet snel teruggaan naar hoe het voorheen was en wij dienen ons daarop aan te passen in het wijkcentrum. De anderhalve meter afstand zullen wij vooralsnog in acht nemen en we zullen een beperkt aantal mensen binnen laten. In een ruimte waar normaal gesproken 20 à 25 man in kon, houdt het nu op bij maximaal acht of tien mensen.