Afgelopen vrijdag was er een inloopavond om vragen te stellen over het actieplan geluid. Het actieplan was al eerder online te bekijken. Ook kon er al schriftelijk vragen gesteld worden om meer over het geluidsoverlast in Hilversum te weten te komen. Nu werd er gelijk dringende vragen beantwoordt door betrokkenen.
De inloopavond werd gehouden in het raadhuis van Hilversum. In een van de oude zalen stond er koffie en thee klaar. Er stonden vriendelijke mensen te woord over alle plannen die ze hadden. Die plannen waren te lezen op statafels die in de ruimte stonden. Om de tafels heen stonden grote borden met daarop plattegronden van de stad. Op die plattegronden was er te zien waar er overlast is en de mate daarvan. Het overlast in Hilversum wordt veroorzaakt door wegverkeer en treinverkeer. Van elk verkeer was er te zien waar ze overlast veroorzaken. Op andere plattegronden was er te zien hoe de gemeente maatregelen wilden nemen met nieuw wegdek en schermen bij het rails. ‘Dat moet wel met ProRails besproken worden.’ zegt beleidsadviseur Hilde Riedijk. De gemeente is dus goed bezig om het geluidsoverlast te gaan verminderen. Het moet ook wel, want het is verplicht in elke gemeente. Het is vastgesteld in de Europese unie om maatregelen te nemen.
Er was een beleidsadviseur van de gemeente en een adviseur van het adviesbureau aanwezig om vragen te beantwoorden van de inwoners die langs waren gekomen. De bewoners die langs waren gekomen waren erg geïnteresseerd in het onderwerp en hadden hun vragen paraat.
De mensen die kwamen hadden niet echt last van overlast, maar vinden het wel interessant om een avond als deze bij te wonen. ‘Ik totaal toevallig niet.’ zegt een bewoonster van Hilversum op de vraag of ze ook veel overlast heeft. Ze was langsgekomen in het raadhuis, omdat ze een cursus volgt over politiek in de gemeente. Ze ging daarom kijken deze avond wat er speelde in Hilversum.
Op de avond waren er ook mensen aanwezig die wel last hebben van het geluid in Hilversum. ‘Ik woon op een plek waar best wel flink wat geluid overlast hebben van het spoor en wegverkeer.’ Verteld Maarten de Veeger, terwijl hij wijst naar een donkerrood stukje op de plattegrond.
De avond was er om wat duiding te geven aan het plan en om vragen te stellen. Op de avond waren er weinig belangstellenden. Gelukkig waren er enkele geïnteresseerden die toch nog kwamen voor het plan die de gemeente aankomende vijf jaar gaat inzetten.