Hilversum

Selecteer Pagina

Week van de veiligheid – Winkeldiefstal in Hilversum

Week van de veiligheid – Winkeldiefstal in Hilversum

museum Hilversum

Ondernemers in Hilversum waren tijdens de week van de veiligheid te vinden bij het museum voor een informatieve avond: voor de winkeliers was het vooral een leermoment. Ex-politieagent Siemon Krol deelt in de presentatie ‘Secret Scan’ zijn tips tegen en ervaringen met winkeldiefstal door zelf een aantal winkels in de stad te “bestelen,” terwijl de verborgen camera het gebrek aan alertheid bij medewerkers laat zien. Met gegrond advies werd het belang van alertheid en preventie blootgelegd, het kan bijna niet meer onder de radar verdwijnen: het aantal dieven en geweld neemt toe en zelfs winkelmedewerkers voelen zich soms onveilig. 

Na warme frietjes en een drankje bij de inloop druppelen de ondernemers uit Hilversum de presentatiezaal binnen. Burgemeester Gerhard van den Top geeft de aftrap en bedankt alle ondernemers die gekomen zijn, voordat hij meegaat naar zijn daaropvolgende afspraak met de brandweer.
 

Omdat veilig ondernemen meerdere uitgangspunten heeft, kon er worden gekozen uit: Ondermijning met Gijs Walraven, Geweld en Intimidatie met Koen Kreunen en Winkeldiefstal met ex-politieagent Siemon Krol, waar nu de nadruk op ligt voor dit stuk.  Een uitgebreide avond voor álle ondernemers dus. 

Kort na de introductie begint de presentatie Secret Scan over winkeldiefstal, Siemon Krol verteld over de organisatie Allerto waarbij hij samen met een collega 25 tot 30 winkels in Hilversum is afgegaan om te stelen. Er worden beelden getoond van Siemon die vele objecten en koopwaren in zijn jas stopt zonder al te veel moeite. In de video waren er weinig medewerkers oplettend genoeg om het op te kunnen merken, en een enkeling had het door. Verbaasde reacties uit het publiek, die hun eigen winkels beroofd zien worden.  Gevolgd door algemene plus- en minpunten van winkels, en wat er door simpele veranderingen verbeterd kan worden. Spiegelen, dode hoeken noem het maar op.  Er wordt uitgelegd wat winkeldiefstal nou precies is, blijkbaar wordt het namelijk vaak verkeerd begrepen. Winkeldiefstal is namelijk in de winkel stelen en niet todat iemand buiten staat. (Daarom moet de dief ook op heterdaad betrapt worden) 

 

Siemon verteld dat niet alleen klanten dieven zijn, gemiddeld genomen is het namelijk 50%(klanten dus), 40% door de medewerkers, en 10% naar derden. Derden zijn vaak leveranciers die de producten terug jatten, ze leveren bijvoorbeeld goederen en door de kennis van de winkel weten ze waar alles in een winkel ligt. Dit kan bijvoorbeeld ook over telefoons van medewerkers gaan, of ander persoonlijk eigendom.  

Hierna komen we bij de geprepareerde tassen en trucs die worden gebruikt om langs de detectiepoortjes te komen en niet te ontbreken; de goedkope ontkoppelaars die voor een paar tientjes op markplaats te koop zijn. 

Het gedrag van de dieven is de grootste giveaway, en de kenmerken van iemand die waarschijnlijk niet gaat afrekenen. ‘Veel draait om bewustwording’ aldus Siemon Krol. Ondanks dat dit dus steeds moeilijker wordt door de opkomst van gelegenheidsdieven, slecht willende jongeren gaan straten af en kijken gewoon de deuren binnen om vervolgens een beslissing te maken. Volgens Siemon zijn er veel meer jonge dieven die met wapens, onprofessioneel hun buit kunnen maken. 

Bij een sportwinkel in Hilversum is er veel angst voor gevaarlijke overvallers, een verhaal komt ter sprake van de eigenaar die buiten de winkel in haar hand is gebeten. Door dit soort incidenten vrezen de medewerkers voor de boosdoeners en durven ze in de winkel in het moment niet meer op te staan uit angst. 

Minke van Thiel van Ondernemersvereniging Hilversum Zuid West, verteld dat Hilversum als enige al voor acht jaar in heel Nederland de camerabeelden van alle ondernemers bezit en kan gebruiken. De beelden kunnen dus ook nog eens makkelijker verspreid worden. Winkeldieven, pas maar op! 

Over de auteur

Jurre Posthuma de Boer

Jurre Posthuma de Boer (‘05) Geboren en getogen in Den Haag, van mezelf al nieuwsgierig in (bijna) alles. Sinds jong al in de encyclopedieën gedoken dus een beetje een nerd en eigenwijs. Ik zoek altijd naar andere invalshoeken, mensen aan het praten krijgen is ook echt mijn ding.