Het is weer tijd voor de jaarlijkse Xperience Day op het mediapark in Hilversum. Tijdens de Dutch Media Week zijn er verschillende evenementen op het mediapark. De Xperience Day is hét hoogtepunt van deze week. Het doel is om bezoekers in aanraking te brengen met de media-industrie. Er zijn tal van activiteiten voor jong én oud verspreid over het hele mediapark. Zondag 6 oktober was het zover en kunnen bezoekers rondkijken in radio- en televisiestudio’s, workshops van de NOS bijwonen en kijken naar optredens van Kinderen voor Kinderen.
Een warme lucht van poffertjes en frietjes baant zich een weg over een plein waar kinderen dolenthousiast staan te dansen op muziek van Kinderen voor Kinderen. Er is voornamelijk jong publiek aanwezig dat samen met hun ouders een tour langs de vele studio’s volgt. Daar gaan kinderen zelf aan de slag met camera’s, greenscreens en nog veel meer. ‘Kinderen zijn de professionals van morgen’, aldus John Leek, manager van creatieve industrie en media bij Beeld & Geluid. Het doel van de Xperience Day, die onderdeel is van de Dutch Media Week, is om het grote publiek een kijkje te geven achter de schermen van de media. Normaal zien mensen alleen wat er aan de voorkant gebeurt. Maar nu krijgt het publiek een unieke kans om zelf te ontdekken hoe die mediawereld in elkaar zit. ‘Dat draagt bij aan een bepaald imago van de media, zodat mensen beter begrijpen hoe dingen tot stand komen’, zegt John.
NOS Journaalplein
Op diverse plekken op het park is er een breed scala aan workshops. Zo ook op het Journaalplein van de NOS. In een stroom van wild enthousiaste kinderen loop je vanaf de andere studio’s naar het NOS Journaalplein. Hier leert de bezoeker kennismaken met alles wat komt kijken bij het brengen van nieuws. Er zijn verschillende tentjes waar de bezoekers zelf kennismaken met bijvoorbeeld autocue voorlezen, het weer presenteren of mensen interviewen. Er is zelfs een tentje waar tientallen kinderen aandachtig staan te luisteren naar hun favoriete presentatoren van het NOS Jeugdjournaal.
Op dit plein staat ook Han Kock, die momenteel als verslaggever voor NOS Sport werkt. Hij wordt gevraagd om tijdens de Xperience Day uitleg te geven over interviewen. Hierdoor ervaren mensen hoe het is om geïnterviewd te worden, terwijl er ook een camera op hen is gericht. ‘Voor ons is het allemaal gesneden koek, maar voor heel veel mensen is het toch een soort magische wereld. En daar stappen ze dan toch eventjes in’, vertelt Han.
Voor het eerst op de Xperience Day is er ook een kraampje van het NOS Journaal in Makkelijke Taal. Voorheen is dit programma alleen op YouTube te zien, maar sinds kort ook op televisie. Het is een journaal voor mensen die om wat voor reden dan ook het gewone journaal te lastig vinden. Het is belangrijk dat hier meer aandacht naartoe gaat. Nederland heeft namelijk 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, blijkt uit onderzoek van de Rijksoverheid. Door op het plein te staan, is het een leuke manier om mensen kennis te laten maken met wat het NOS Journaal in Makkelijke Taal doet, legt Michelle Peters uit. Zij is redacteur bij het NOS Journaal in Makkelijke Taal. Ze vindt het een goed initiatief om mensen te laten zien hoe de media werkt. ‘Leuk om een kijkje te nemen in de keuken van het Mediapark’, vertelt Michelle.
NOS Journaalplein op het Mediapark Foto: Kees Kuipers
Gamen
Het gebouw van Beeld & Geluid is vandaag omgetoverd tot een game-walhalla voor de nieuwe generatie. In de ene ruimte zijn de nieuwe Max Verstappens in een playseat aan het racen over de circuits uit de Formule 1. In een andere ruimte zijn kinderen erg fanatiek aan het voetballen in EAFC 24. Voor menig kind is dit het hoogtepunt van de dag: gamen in het gebouw van Beeld & Geluid. Maar waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan gamen? ‘Spelenderwijs leren en ontdekken hoe de dingen werken… werkt gewoon heel sterk’, vertelt John. Daarnaast schuiven game-technologie en audiovisuele technologie steeds meer in elkaar. ‘Tegenwoordig worden gamingplatforms steeds meer gebruikt voor videoproducties, zodat ook films en televisie gemaakt kunnen worden met technologie die eigenlijk uit de gamingwereld komt’, legt John uit.