Hilversum

Selecteer Pagina

De Print Club

De Print Club

De letters

De Print Club 

Deze kerstvakantie opent het Grafisch Atelier Hilversum haar deuren voor kinderen die graag creatief bezig zijn. Bij de Print Club mogen kinderen van 7 t/m 12 jaar een middag kijken wat hun fantasie doet met een drukpers en houten letters, cijfers en leestekens. 

De kinderen worden warm ontvangen in een lokaal van het Grafisch Atelier Hilversum. Het lokaal ruikt naar hout en inkt, een beetje chemisch en muf, precies zoals dat hoort in een kunstwerkplaats. De kinderen worden gegroet door Jalinka en Janneke, de juffen die deze middag met de kinderen gaan ontdekken welke andere vormen er schuilen in cijfers, letters en leestekens. Ze dragen schorten vol verf- en inktvlekken, waardoor je ziet: deze mensen weten waar ze mee bezig zijn. Zij leren de kinderen hoe de pers werkt, hoe zij moeten omgaan met de inkt en materialen en dat creativiteit geen grenzen kent.

Nadat iedereen hun naam heeft gedrukt komt de fantasie op gang, de letters vormen dieren, gezichten, bomen en woordspelingen. De kinderen steken elkaar aan met hun fantasie, nadat de eerste kat uit de pers komt volgen er nog drie. Honden, paarden, apen en vissen verschijnen in verschillende kleuren en er wordt hard gelachen.

‘Vaak duurt het even tot ze op gang komen, dan moeten ze even wennen aan de plek, aan ons en aan elkaar.’ vertelt begeleider Jalinka Gressman terwijl ze kijkt naar de (nu nog) stille groep. ‘Het lijkt natuurlijk beperkend om alleen maar met het alfabet en getallen te werken, dat ís het echter niet. Ze leren anders kijken naar de vormen, ze leren creatief te zijn.’ vertelt Janneke Huijnk ‘De kinderen leren delen, niet alleen de materialen maar ook hun ideeën, er ontstaan nieuwe vriendschappen door samen verhalen te maken en die op papier tot leven te zien komen.’ Het merendeel van de deelnemers kent niemand in de groep, de overgang van voorzichtig en stil werken, naar zachtjes praten, tot schaterlachend kijken naar je creaties toont aan dat de activiteit kinderen verbindt. Het gaat er niet om naar welke school je gaat, in welke klas je zit, wat je verder leuk vindt om te doen of in welke wijk je woont want daar heeft dit helemaal niks mee te maken, hier zijn we bezig met het zoeken naar een letter die op een oor lijkt.

Af en toe voel je de vloer trillen omdat een meisje wil laten zien dat haar schoenen licht geven wanneer ze stampt. Overal zie je oude en nieuwe verfvlekken, een hoop gereedschap en grote machines om de drukwerken mee te maken. Je hoort de kinderen lachen en praten, en af en toe een van de juffen bijspringen wanneer er iets fout gaat of dreigt te gaan, bijvoorbeeld toen een jongen zijn creativiteit op de vrije loop liet gaan en de verschillende kleuren inkt wilde mengen; dat was niet de bedoeling maar de juf was er gelukkig op tijd bij. Langs de grote wasbak staat een droogrek om al de creatieve werken veilig in te laten drogen.

Deze activiteit helpt kinderen vooruit op veel gebieden: creativiteit, fantasie, probleemoplossend denken en sociale vaardigheden zoals delen, ontmoeten en leren van anderen bijvoorbeeld. Jaarrond zitten kinderen meestal op school met dezelfde mensen en sporten ze in dezelfde teams en dus gebeurt het niet vaak dat zij in een onbekende groep terecht komen, hier gebeurt dat wel. De activiteit vraagt om veel fantasie en creativiteit, de kinderen inspireren elkaar en worden uitgedaagd om hun perspectief te verbreden en nieuwe dingen te proberen. Uit het HBSC, een onderzoek naar het welzijn van jongeren in Nederland, blijkt dat 14 procent van de Nederlandse basisschoolkinderen meer dan 24 uur per week gamet. En hoewel games ook positieve ontwikkelingen kunnen opleveren, liggen daarbij problematisch gedrag en verslaving op de loer. Zeker tijdens vakanties is het belangrijk dat er een socialer en leerzamer alternatief voor gamen beschikbaar is, en dat is de Print Club.

 

De Print Club in Hilversum organiseert vanmiddag een workshop waar kinderen spelenderwijs kennismaken met de drukpers. Wat leren ze hier precies, en waarom is dit initiatief belangrijk? Verslaggever Minah Eltohamy spreekt met zowel de kinderen als betrokkenen om de creatieve en educatieve waarde van deze middag te verkennen.

http://

Over de auteur

Helen Visser

Mijn naam is Helen, ik woon in Arnhem en ik ben eerstejaars student Journalistiek. Vanuit mijn brede interesse voor bijvoorbeeld psychologie, maatschappelijke ontwikkelingen, kunst en cultuur hoop ik in de toekomst mensen te informeren over onderwerpen die mijn aandacht hebben getrokken. Ik ben vorig jaar afgestudeerd als mbo Sociaal Werker, een opleiding die mijn visie sterk heeft verbreed. Ik maak graag contact, ben heel nieuwsgierig en probeer altijd te werken richting oplossingen.