Hilversum

Selecteer Pagina

‘Ik zie m’n broer vaker, dat is het mooiste aan deze onderneming’

‘Ik zie m’n broer vaker, dat is het mooiste aan deze onderneming’

Luyt in het huis van z'n ouders (Felix Schussler Roemers)

Bijna twee jaar geleden startte de 21-jarige Hilversummer Luyt Bolscher samen met zijn broer Brødre Studio, een webwinkel met lampen die ze zelf ontwerpen. De passie voor ondernemen is groot; dat is duidelijk als hij begint te vertellen over hun bedrijf. Waar komt deze passie vandaan? En zijn er eigenlijk ook dingen waar ze tegenaan zijn gelopen?

‘Anderhalf jaar geleden wilde ik samen met m’n broer een onderneming starten, het maakte ons niet echt uit waarin. We zijn allebei technisch aangelegd dus lag het ontwerpen van een product voor de hand. Na heel wat vooronderzoek zijn we Brødre Studio gestart. We doen alles zelf, van de eerste tekening tot aan het daadwerkelijk printen van de lamp. Het ondernemen deed ik naast mijn studie bouwkunde aan de Hogeschool Utrecht. Daardoor had ik het altijd druk. Daarom was het fijn dat we met z’n tweeën waren. Na het halen van mijn propedeuse wilde ik eigenlijk iets anders doen, meer iets met mensen. Ik heb een tussenjaar genomen zodat ik me volledig kon richten op Brødre. Toch kan ik de dingen die ik op de HU heb geleerd goed gebruiken bij mijn ontwerpen. Ik ben nu bezig voor de selectie voor de opleiding psychologie aan de universiteit, dus ben ik weer druk met twee dingen haha.’

‘We liepen tegen veel dingen aan. Eerst moesten we uitzoeken hoe de software die de 3D-printer bestuurt werkt, dit kostte veel meer tijd dan we van tevoren hadden gedacht. Natuurlijk hadden we ontwerpen nodig, dus begonnen we met tekenen. Maar niet elk ontwerp dat we op papier zetten werkt in het echt ook. Omdat een 3D-printer met verhit -dus zacht- kunststof print, zakt een vorm al snel in elkaar. Ook waren we lang bezig met het bouwen van de website en het bedenken van een marketingstrategie. Lampen die in Europa worden verkocht moeten een CE-keurmerk hebben. Dat is best lastig en kost veel geld. We moesten allerlei testen uitvoeren met onze lampen, hier verslagen van maken en opsturen. De eerste maanden liepen de verkopen nog echt niet lekker, we verkochten voornamelijk aan familie en vrienden binnen Hilversum. Pas toen we marketing via sociale media serieus begonnen te nemen kregen we meer bestellingen. We werken tegenwoordig samen met influencers op Instagram: wij sturen ze gratis een lamp op en in ruil daarvoor maken zij een post waarin ze ons product aanprijzen. Dit blijkt dus te werken.’

‘Het leukste vind ik het zien veranderen van een schets naar een eindproduct. Als ik een nieuwe lamp ontwerp begin ik meestal gewoon met tekenen, dan krijg ik vaak vanzelf wel een idee van hoe het eruit moet komen te zien. Ook haal ik inspiratie uit Hilversum, ik kijk naar gebouwen en de natuur. Al lijken mijn ontwerpen helemaal niet op de gebouwen van Dudok hoor, mijn lampen zijn veel ronder en minder strak.

M’n broer en ik kunnen het heel goed met elkaar vinden, maar eigenlijk zagen we elkaar te weinig. Omdat we dit samen doen hebben we meer contact met elkaar, misschien is dat stiekem ook wel de reden dat ik dit avontuur zo graag wilde starten met hem. Eigenlijk vind ik dat het mooiste aan deze onderneming. Want echt veel geld verdienen doen we nog niet!’

Over de auteur