Hoe ervaart Team Kappers Hilversum deze crisis?

Hoe ervaart Team Kappers Hilversum deze crisis?

Foto: Team Kappers

Hoe gaat het in tijden van corona met de kapsalons? Na de sluiting begin dit jaar, werden de klantenaantallen enorm hoog. Inmiddels in november is er veel gedaan in het coördineren en registreren van bezoekers. Eigenaresse Manon van Harten vertelt hoe Team Kappers Hilversum deze crisis beleeft.   

Is er voor jullie veel veranderd?

“Het ging eigenlijk heel goed. Alles liep volgens plan en de afspraken gingen van boven naar beneden. Wij hebben twee vestigingen in de Herenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat. Voor het virus was uitgebroken, werkten wij zonder afspraak. We hadden geluk dat voor de crisis de salon was opgeknapt. Hooguit dat we een paar keer hebben schoongemaakt.”

Hoe zijn de enorme bezoekersaantallen gecoördineerd nadat jullie weer open mochten?

“Doordat we met afspraak gingen werken, werd dat wel een stuk gemakkelijker. Het was wel even lastig, aangezien wij gewend waren om zonder afspraak ons werk te doen. Dat stukje coördinatie was dus even wennen. De telefoon stond namelijk ook de hele dag door roodgloeiend. Er was geen ruimte om andere dingen te bespreken. Dit heb ik ongeveer vijf dagen zelf opgepakt. Ook moesten we nadenken over de anderhalve meter regel binnen de panden. Hoeveel klanten kunnen wij per dag ontvangen? Hoeveel kappers kunnen er dan werken? Antwoorden op die vragen was ook een flinke organisatie.”

Heeft deze extreme drukte ook invloed gehad op het personeel?

“Mijn werknemers werden er juist weer heel enthousiast van. Doordat wij een tijdje dicht waren, hadden zij weer zin om te beginnen. Ook de structuur om een dag te werken en om zes uur weer lekker klaar te zijn gaf enorm veel rust in de tent.”

Zijn jullie binnen de kapsalon getroffen met het virus?

“Nee gelukkig nog niet. Wel mensen die verkouden waren zijn getest, maar allemaal negatief. Klanten hebben wel vaak opgebeld dat ze zich niet lekker voelden, dan hebben wij gewoon het protocol gevolgd en de afspraak verzet naar een ander moment. Klanten zijn wel heel erg bewust dat de kapper een contactberoep is.”

Merkten jullie de laatste dagen weer een piek, in verband met de persconferentie van 3 november?

“De laatste dagen was het enorm druk. Vooral de maandag en dinsdag voor de persconferentie waren extreem. En vorige week was het hetzelfde niveau als voor de kerstdagen.”

Zijn jullie nu weer terug op het normale niveau?

“Ik vind het zelf gewoon weer lekker druk. De verwachting is dat zeker tot de kerstdagen wij onze handen vol hebben. Wel houden we natuurlijk de eventuele regionale aanscherpingen in het achterhoofd.”

Hebben jullie wel is twijfels of onzekerheid gevoeld over de baan als kapper?

“Nee, ik in ieder geval niet. Ik ben al sinds 1999 ondernemer en werk hier nog met alle plezier. Ik zou het zonde vinden om dit mooie vak op te geven voor iets anders.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *