In twee weekenden in mei vindt de tweede editie van Beeld en Geluid Spoelt Terug plaats: een festival in het teken van het beste dat er de afgelopen jaren op de buis is langsgekomen. Het museum ontving de laatste tijd opmerkingen dat er, sinds de veranderingen in de vaste tentoonstelling, een nostalgisch aspect mist. Het evenement is daar een reactie op. Door middel van workshops, tentoonstellingen, activiteiten en live evenementen wordt er aandacht geschonken aan de rijke Nederlandse televisiegeschiedenis.
In het samenstellen van het programma vond Bas van Teylingen, de Productmanager Programmering van Beeld en Geluid, het belangrijk de nostalgische snaar van bezoekers van elke leeftijd te raken. In de tentoonstelling zijn beelden en onderdelen van de set te vinden van series zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, Praatjesmakers, Man Bijt Hond, Checkpoint en meer. Bij de recente herinrichting van het Media Museum is de vaste tentoonstelling moderner geworden: de focus is moderne technologie, influencers en videospelletjes. Van bezoekers is teruggekomen dat ze het nostalgische element missen. Het doel van Van Teylingen was om dit terug te brengen.
‘We zijn gaan denken over wat we zelf leuk vinden, wat vindt de doelgroep leuk, wat is er voor hele gezinnen leuk, wat is bijzonder? Dus als je kijkt naar wat hier staat zie je hele oude nostalgie zoals Paulus de Boskabouter, De Fabeltjeskrant, Goede Tijden, Slechte Tijden, dingen die al 35 jaar lopen. Maar ook nieuwere nostalgie. Make Up Your Mind en Studio Snugger kennen jongere mensen ook. Ik heb geprobeerd een mooie mix te maken, om de nostalgie van elke doelgroep een beetje aan te raken. Bij nostalgie denken mensen vaak aan echt oude dingen. Maar de Studio 100 SingAlong, waar 20.000 gen-z’ers meezingen met Piet Piraat en Kabouter Plop, dat is ook nostalgie.’
Ook de live shows raken een brede doelgroep in dit aspect. ‘We hebben natuurlijk de Praatjesmakers. Voor de generatie daarvoor, de Henny Huisman Show’, zegt Van Teylingen. Volgens hem was het niet moeilijk om het thema te vertalen naar theaterevenementen. ‘Ik denk dat het leuk is voor mensen om het live te zien gebeuren. Het is alweer vijftien jaar geleden dat Praatjesmakers is gestopt en veel mensen hebben goede herinneringen aan zijn shows. Hetzelfde voor Henny Huisman. Het is uniek dat je, wat je herkend van televisie, live kunt ervaren. Je zit er echt met je neus bovenop. En de gasten zelf waren meteen enthousiast over het idee. Daardoor was het programma eigenlijk redelijk makkelijk te maken.’
Het evenement trekt veel bekijks. Sinds de eerste editie vorig jaar is het gegroeid naar twee weekenden in plaats van éen, en wordt er een breder aanbod in activiteiten geboden. Maar de doelgroep is hetzelfde gebleven volgens Klaas de Boer, een uitzendkracht die op het evenement werkt. ‘Er komen met name mensen op af die een liefde hebben voor het verleden. Jong en oud. Ze zijn op zoek naar herkenbaarheid, dingen die ze uit hun eigen verleden en dat van hun kinderen nog weten. Dat is denk ik ook echt het doel.’