Hilversum

Selecteer Pagina

Sing-Along brengt taalles tot leven

Sing-Along brengt taalles tot leven

In de bibliotheek van Hilversum vond de allereerste ‘Taal Sing-Along’ plaats. Een initiatief én onder leiding van NT2-docent en singer-songwriter Mylène Hanson. De muzikale middag bleek niet alleen leerzaam, maar ook een bijzondere ervaring voor de deelnemers.

De zaal van het theater in de Bibliotheek Hilversum zat maandagmiddag vol met ongeveer vijftig deelnemers uit allerlei landen. Sommigen oogden gespannen, de meesten nieuwsgierig. Van statushouders tot expats en van jong tot oud waren aanwezig, wat dit een diverse groep maakte. Zij kwamen allemaal af op een opvallende taalles: de allereerste Sing-Along.
De bijeenkomst was onderdeel van het wekelijkse taalcafé in de bibliotheek, maar werd vanwege grote belangstelling verplaatst naar het theaterzaaltje.
Deze ‘Sing-Along’, was volgens Mylène zelf een groot succes: “De sfeer was geweldig. Mensen zongen, lachten, deden mee. Dat is precies wat ik hoopte”. De les werd muzikaal begeleid door gitarist en co-writer Tom Veltien.

De ‘Sing-Along’ combineert muziek met taalonderwijs, op een manier die laagdrempelig én sfeervol is. Mylène heeft de gezongen liedjes speciaal voor taalonderwijs zelf geschreven. Voor veel deelnemers was het zingen spannend, maar ook verassend leuk. “Ik vond het zingen heel gezellig. Door de liedjes begreep ik sommige woorden beter” zei Ebru, een Turkse vrouw die bijna 1,5 jaar in Nederland woont.
Deze les is niet alleen een leuke manier van leren, maar ook een effectieve manier. Volgens NT2.nl helpt zingen bij het onthouden van woorden, zinsstructuren en uitspraak. Mylene koppelt het aan de praktijk: “Je herhaalt vanzelf zinnen zonder dat het voelt als een oefening”. Na afloop heerste bij de deelnemers vooral enthausiasme: “Ik wil vaker zulke lessen volgen. Als dat kan, graag!”, aldus Ebru.

De deelnemers zongen niet alleen, maar voerden ook dialogen en leerden zinnen. In het liedje ‘Zullen we?’ werd er geoefend hoe je voorstellen doet en daarop reageert. “Zullen we wat drinken?”, “Leuk!” of juist “Nee, ik heb geen tijd.”
In het  vraag-antwoordspel zong de ene helft een vraag en gaf de andere helft een gezongen reactie. Ook leerden deelnemers meer over Nederland met het ‘provincielied’. “Door muziek komt er contact tussen mensen”, aldus Hanson.
De ‘Sing-Along’ was niet zomaar een losse sessie. Hanson schreef haar liedjes speciaal voor volwassen taalleerders. Ze wou dat het zou gaan over het dagelijks leven en niet alleen over werkwoorden of simpele zinnen. “Ik vond het belangrijk dat de mensen taal leren die ze meteen kunnen gebruiken”, zei ze daarover.

Door de positieve reacties wil Hanson de ‘Sing-Along’ vaker organiseren. “Er was ook iemand van de gemeente Hilversum en die had mij meteen gevraagd om dit vaker te doen. Dat moet ik nog afspreken, maar er was gewoon animo voor. Dat merkte ik.”
Hanson werkt momenteel ook aan videoclips bij de liedjes en wilt de methode verder ontwikkelen. Ze hoopt dat muziek een vast onderdeel kan worden bij taallessen.
Of de ‘Sing-Along’ het taalcafé populairder maakt, blijft volgens een coördinator van de bibliotheek nog even afwachten.

Over de auteur

Yorick Mante

Yorick Mante (Utrecht, 2004) Is een student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Al van jongs af aan was Yorick bezig met het maken van video's en het opnemen van zelfbedachte radioprogramma’s. Met een sterke interesse in maatschappelijke thema's en rechtvaardigheid droomt Yorick ervan om zich in de toekomst in te zetten voor mensenrechten en verhalen te vertellen die écht impact maken.