Hilversum

Open Monumentendagen sleutel tot verbinding

Het Raadhuis tijdens de Open Monumentendagen - Foto: Isis van der Meulen

De straten van Hilversum vulden zich afgelopen weekend met enthousiaste bezoekers van de Open Monumentendagen. Het thema dit jaar was ‘Erfgoed van routes, netwerken en verbindingen’. Een recordaantal bezoekers laat zien hoe verbinding zoeken nooit uit de mode raakt.

Vrijdagavond vond de landelijke opening van de Open Monumentendagen plaats in Hilversum. De stad viert dit jaar namelijk haar 600-jarig bestaan. Bij het Raadhuis trapte Janny van der Heijden, de ambassadeur Open Monumentendag, samen met burgemeester Van den Top het weekend af. Hier waren maar liefst 6.500 bezoekers bij, vermeldt het Dudok Architectuur Centrum. Op zaterdag en zondag waren 50 Hilversumse monumenten te bezoeken, circa 11.000 mensen kwamen een kijkje nemen. Een recordaantal, meldt de organisatie.

‘Enthousiast? Dat waren ze zeker, maar vooral nieuwsgierig’, vertelt Benno Koopman over de bezoekers, vrijwilliger bij de Open Monumentendagen en lid van de Vrijmetselaarsloge in Gebouw De Vereeniging. ‘De overbuurman kwam zaterdag een praatje maken, hij wilde wel eens weten wat er nou speelt achter de gesloten deuren van een Vrijmetselaarsloge. We hebben het over van alles gehad, maar wat wij in de loge doen blijft geheim’, voegt Benno toe. Hij vertelt dat bijna alle bezoekers een praatje met hem of één van de andere vrijwilligers komen maken. Dit merkt ook de eigenaar van Cocoon House, gevestigd in het Oude Postkantoor. ‘Net kwam er een voorzitter een praatje met me maken, hartstikke leuk. Ook vrijwilligers onderling zijn nieuwsgierig naar de andere monumenten en zoeken elkaar op.’

Cocoon House gevestigd in Hal Oude Postkantoor – Foto: Isis van der Meulen

In bijna alle gebouwen werden rondleidingen gegeven. ‘Mensen zijn enthousiast om nieuwe dingen te leren over hun stad en haar gebouwen’, zegt de eigenaar van Cocoon House.

Beiden geven aan dat de Open Monumentendagen ook een kans zijn om bedrijven meer bekendheid te geven, mensen te trekken en nieuwe contacten te leggen. Veel monumenten dienen niet meer waarvoor ze vroeger dienden en zijn nu de broedplaats van nieuwe bedrijven of te huur voor feestjes en vergaderingen.

Isis van der Meulen

Ik ben Isis van der Meulen, negentien jaar oud en eerstejaarsstudent aan de School voor Journalistiek aan de HU. Ik ben een echte Utrechter; ik woon al mijn hele leven in Rivierenwijk, vlak bij het centrum. In 2023 heb ik mijn vwo-diploma behaald op het UniC. Dat jaar heb ik met veel plezier mijn profielwerkstuk 'Gek op jou' geschreven, waarin mijn pws-partner en ik tot op de bodem uitpluizen hoe aantrekkingskracht precies werkt. Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar mensen en hun gevoelens, perspectieven en verhalen. Vooral onderwerpen die te maken hebben met psychologie en filosofie grijpen me aan en als journalist verdiep ik me er graag in. Je kan me bereiken via de mail (isisvdmeulen@gmail.com) of me een dm sturen via mijn instagram account: