Hilversum

Hilversum actief: een evenement tegen het Hilversumse eenzaamheidsprobleem

De scoutingkraam op het Hilversum Actief evenement - foto: Jutta Gieskens

Op het Marktplein in Hilversum vond het evenement Hilversum Actief plaats afgelopen weekend, wat zou kunnen bijdragen aan het verhelpen van een groot probleem in dit dorp: eenzaamheid. Op het evenement waren mensen van alle leeftijden aanwezig en er werd enthousiast meegedaan aan de activiteiten. Mensen kwamen met elkaar in contact en kregen de kans nieuwe hobby’s te ontdekken.

Hilversum actief is een evenement dat al sinds 2016 elk jaar wordt georganiseerd, waar sport en cultuur samenkomen, om de bewoners van Hilversum te verenigen en bewust te maken van de vrijetijdsbestedingen die Hilversum te bieden heeft. Hilversum Actief werd dit jaar voor het eerst georganiseerd door Team Sportservice, het sportloket van het Gooi.

“Als mensen lid worden van een vereniging worden ze automatisch in contact gebracht met nieuwe mensen, wat helpt tegen eenzaamheid. Maar als je niet weet wat voor verenigingen er allemaal zijn, kan het overweldigend zijn om er naar op zoek te gaan. Dit evenement, Hilversum Actief, is een laagdrempelige, kosteloze manier voor mensen met om elkaar in verbinding te komen en te ontdekken wat voor verenigingen er in Hilversum zijn. De bezoekers kunnen rustig kijken wat hen wel en niet aanspreekt.” Aldus Dyonne Dekkers, medewerker van Team sportservice, verantwoordelijk voor het programma van het evenement.

In Hilversum is eenzaamheid al jaren een probleem. Op dit moment voelt, volgens cijfers van de gemeente, 49,4% van de inwoners van Hilversum zich wel eens eenzaam, waarvan 13,4% zich chronisch eenzaam voelt. Eenzaamheid kan allerlei negatieve gevolgen hebben voor gezondheid en kwaliteit van leven. Door het groeien van vitaliteit, zingeving en geluk kan eenzaamheid voorkomen of verholpen worden. Een evenement als Hilversum Actief kan hieraan bijdragen.

Verschillende sport- en cultuur verenigingen presenteerden op het evenement hun vereniging en organiseerden activiteiten, waar iedereen aan mee kon doen. Deze activiteiten varieerden van muziek maken tot Zumba dansen en work-outs. Er werd enthousiast meegedaan aan de activiteiten door de aanwezigen en er ontstond contact tussen mensen van verschillende leeftijden.

jutta Gieskens

Hoi! ik ben jutta. Ik ben 19 jaar en woon in Amsterdam. Ik heb in 2023 mijn vwo diploma gehaald, toen heb ik een tussenjaar gehad en ik zit nu in mijn eerste jaar van de School van Journalistiek in Utrecht. Ik houd van schrijven en ik houd van films en documentaires. Met Hilversum heb ik weinig connectie., behalve dat mijn opa daar van 1982 tot 1984 wethouder is geweest. Wel heb ik super veel zin om over Hilversum te gaan schrijven en andere producties te gaan maken.