Hilversum

Extra aandacht voor eenzaamheid in Hilversum

Foto: Niobe Moen

Eenzaamheid is een probleem dat bij alle leeftijden veel voorkomt. Bij de meeste mensen gaat het gevoel van eenzaamheid vanzelf weg. Helaas niet bij iedereen. Eén op de acht Hilversummers voelt zich weleens ernstig eenzaam. Dat bleek uit een recent onderzoek van het RIVM. Van 26 september tot en met 2 oktober zullen er tientallen activiteiten zijn in Hilversum.

In heel Hilversum zijn er de aankomende week activiteiten waar mensen gratis heen kunnen. Van potjes petanque tot haken en breien, voor iedereen zit er wel een leuke activiteit bij. Wethouder van Zorg en Samenleving, Gerben van Voorden, roept Hilversummers op om daaraan mee te doen.

Het is erg belangrijk dat er meer aandacht naartoe gaat om eenzaamheid tegen te gaan. ‘Daar kunnen we als samenleving iets aan doen, u en ik,’ vertelt de wethouder in een gesprek met NH Gooi. Eenzaamheid kan namelijk enorme gevolgen hebben voor de gezondheid en welzijn van de mens. Naast stress kan eenzaamheid ook leiden tot depressie en een verhoogd risico op de ziekte van Alzheimer.

Niet alleen in deze week zullen er activiteiten plaatsvinden. Ook de rest van het jaar staan de deuren van buurthuizen, wijkcentra, sportverenigingen, bibliotheken, verenigingen en welzijnsorganisaties open voor Hilversummers om daarmee ook de rest van het jaar dit probleem aan te pakken.

Kees Kuipers

Ik ben Kees Kuipers, 19 jaar en kom uit Utrecht. Ik ben nu eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. In 2022 behaalde ik mijn havo-diploma op het UniC in Utrecht. Het jaar daarop ging ik door met vwo maar kwam ik erachter dat dit toch niet iets voor mij was. Daarom heb ik afgelopen jaar vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Afrika en Eswatini om mijn tussenjaar te vullen.