Hilversum

Grootste deken van Hilversum tentoongesteld

Tentoostelling van de deken in de St. Vituskerk - Foto: Kees Kuipers

Maandenlang zijn meer dan 50 vrouwen bezig geweest met breien. Nu is het dan eindelijk zover. De enorme deken is af en werd afgelopen zaterdag 28 september tentoongesteld in de St. Vituskerk. De deken werd gebreid in het kader van het 600-jarig dorpsbestaan. Uiteindelijk wordt de deken opgedeeld in 24 eenpersoonsdekens die door de voedselbank worden uitgedeeld aan mensen die extra warmte kunnen gebruiken.

Sinds februari is de breigroep Das in de Tas bezig geweest met de deken. ‘Laten we er iets ludieks van maken,’ met die gedachte begonnen de vrouwen met breien, vertelt Irma spijker van de breigroep Das in de Tas. Om 11.00 vond de onthulling van de deken plaats door burgemeester Gerhard van den Top. Daarnaast werd de blauwe deken (in de achtergrond op de foto) geveild voor de voedselbank. Het hoogste bod was maar liefst €425. De opbrengst van de veiling gaat naar de voedselbank. Zij gaan de opbrengst gebruiken om cadeaubonnen uit te delen aan deelnemers van de voedselbank.

Een aantal jaar geleden nam de voedselbank contact op met de breigroep, met als doel of de breigroep samen met de voedselbank een speciale actie zou willen doen. Eerder heeft de breigroep al dassen en kleine mutsjes voor baby’s gemaakt, maar nog nooit zo’n groot project. Nu, twee jaar later, was het idee dan werkelijkheid geworden. Heel veel uren en bolletjes wol verder is het dan eindelijk zover. Het 600-jarig dorpsbestaan was hiervoor hét geschikte moment om de deken aan het publiek te laten zien. Het was echter geen makkelijke klus. ‘Je moet heel veel geduld hebben, voordat het eindelijk af is,’ aldus Irma Spijker.

St. Vituskerk in Hilversum – Foto: Kees Kuipers

Kees Kuipers

Ik ben Kees Kuipers, 19 jaar en kom uit Utrecht. Ik ben nu eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. In 2022 behaalde ik mijn havo-diploma op het UniC in Utrecht. Het jaar daarop ging ik door met vwo maar kwam ik erachter dat dit toch niet iets voor mij was. Daarom heb ik afgelopen jaar vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Afrika en Eswatini om mijn tussenjaar te vullen.