Van zware gewichten heffen in de sportschool, naar trainen voor de tv. De gemiddelde basic-fitabonnee kan nu niet meer zijn wekelijkse routine doen om nog sterker, sneller of fitter te worden. Hoe kan je je thuistraining toch zo efficiënt en goed mogelijk maken? Bodybuilder en personal trainer Anthony Oosterlaag vertelt over trainen in quarantaine.

“Mijn training is beperkter geworden. Ik heb een paar dumbells thuis met een verschillend gewicht, ik heb een paar kettlebells en een bankje. Trainen is gewoon veel beperkter, maar de oefeningen blijven hetzelfde. Ik heb de oefeningen zwaarder gemaakt door de oefeningen langzamer te doen en korter rust te nemen tijdens het sporten. Spieren moeten dezelfde kracht leveren met minder rusttijd, wat ook een vorm is van verhogen van stimulans.

In het begin heb ik wel angst gehad om spiermassa te verliezen, maar uiteindelijk weet ik ook dat als je het stimuleert en je voeding goed aanpast, dat je eigenlijk geen spiermassa verliest. Ik ben er niet heel bang voor.

Mijn voeding heb ik ook aangepast. Ik eet iets minder koolhydraten, omdat je in principe minder energie verbruikt dan normaal. Het ligt er wel aan wat ik train. Op dagen dat ik benen doe, eet ik wat meer koolhydraten en op dagen dat ik schouders, borst en armen train eet ik minder koolhydraten.

In het begin waren mijn klanten nog niet heel erg geschrokken, maar naarmate de tijd vorderde, is de motivatie een probleem geworden. Het thuis sporten gaat vervelen en de omgeving is ook niet motiverend. Je bent ook beperkend in wat je kan doen. Tegen die cliënten heb ik gezegd, dit is nu eenmaal de situatie en we moeten er maar het beste van maken.

De meeste mensen willen tegen de zomer vet verliezen, dat is een haalbaar doel. Spieren kweken gaat gewoon niet lukken thuis. Voor die mensen is behoud het doel. Het ligt wel een beetje aan je niveau. Voor een beginner valt er thuis prima te werken, maar mensen die al een paar jaar bezig zijn is alleen die prikkel gewoon niet voldoende. Het hangt er wel vanaf wat voor spullen je tot je beschikking hebt. Thuisoefeningen doen met wat lichtere dumbells en wat elastieken gaan je geen grote resultaten geven.

Voor cliënten die vet willen verliezen maak ik op maat gemaakte workouts. Het is misschien nu minder leuk maar verbranding is nog steeds het belangrijkste om je doel te bereiken. Dit proces zal waarschijnlijk thuis minder snel gaan dan in de sportschool, omdat de motivatie ook lager ligt bij het thuis trainen.

Als de sportscholen voor een hele lange tijd dicht blijven, wordt het wel een probleem voor de meeste mensen. Motivatie is het grootste probleem. Ik ben zelf al zeven jaar bodybuilder, ik sport al vijftien jaar in de sportschool en ik merk dat mijn motivatie weggaat bij het thuis trainen. Door de jaren heen heb ik veel discipline gehad met voeding en trainen, de lol is er op deze manier wel een beetje vanaf. Mensen hoeven zich toch niet zorgen te maken als de sportscholen lang dicht blijven. Zolang je je spieren twee tot drie keer per week een goede prikkel geeft, je training intensief houdt en je je dieet navolgt, zal spierverlies minimaal zijn.”