Oude fietswrakken die maandenlang de toch al beperkte ruimte in de fietsrekken in beslag nemen. Het is een grote irritatiefactor in Hilversum; amper plek om je fiets te parkeren. Weesfietsen worden het genoemd. Vooral in het stationsgebied al jaren een hoofdpijndossier voor de gemeente. Om het probleem op te lossen gaat de gemeente twee nieuwe stallingen bouwen onder het stationsplein en aan de oostzijde van het station. Samen goed zijn voor 7.000 fietsplekken.
“Soms lijkt het wel vechten tegen de bierkaai; dan haal je een hele hoop van die wrakken weg en een paar dagen later staan er alweer nieuwe fietswrakken. Als gemeente zijn we ontzettend blij dat mensen die wonen en/of werken in Hilversum het openbaar vervoer hebben gevonden, maar de fietsen die daarbij komen, zijn een probleem gebleken”, aldus Floris Voorink, projectwethouder Stationsgebied.
In 2023 haalde de gemeente Hilversum ongeveer 1.000 fietsen weg, wat neerkomt zo’n drie weggehaalde wrakken per dag. Het verwijderen van zo’n weesfiets is niet zo makkelijk als het lijkt. In de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) is namelijk opgenomen dat een weesfiets minimaal 28 dagen moet blijven staan met een label voor de eigenaar dat de fiets wordt weggehaald. Voor niet netjes in het rek geparkeerde fietsen geldt die termijn niet en mag de gemeente deze direct verwijderen.
“Het gaat straks een stuk makkelijker worden voor de gemeente om te handhaven. Het elders stallen van fietsen dan de aangewezen plekken gaan we verbieden. En straks kunnen we direct fietsen verwijderen door de toegenomen beschikbaarheid van stallingsruimte”, aldus Voorink.
De gemeente Hilversum heeft bij het maken van dit plan overlegd met de gemeentes Zwolle, Maastricht en Utrecht, om te leren hoe zij succesvol strijden tegen weesfietsen. Het stationsgebied is eigendom van de NS, dus er is veel overleg geweest met de NS over hoe de plannen eruit zouden gaan zien.
Inwoners zijn verheugd over de nieuwe plannen. “Ik loop dagelijks langs het stationsgebied en het is hier altijd een zooitje, fijn dat er nu eindelijk eens wat gaat gebeuren,” aldus Dennis Ridder, een stationspassant.
“Als alles soepel verloopt, dan willen we in 2028 de nieuwe stallingen in gebruik nemen. Al deze nieuwe stallingsruimte is meer dan genoeg om het probleem voor tientallen jaren op te lossen,” besluit Voorink.