Hilversum

Gooise Rainbow Award uitgereikt tijdens Gooise Pride Party

Winnaars Rainbow Award, door Jolijn

De Gooise Pride Party, in de Vorstin, was hét hoogtepunt van de Pride Month. Voor het eerst wordt dit jaar de Gooise Pride een maand lang gevierd. Vrijdagavond werd tijdens de pride party de Gooise Rainbow Award uitgereikt. Dit is een prijs voor diegene die afgelopen jaar het beste initiatief had in de strijd voor acceptatie van de LHBTIQ+ community. Het programma van de avond: de uitreiking van de Rainbow Award, optredens van de artiesten SERA, Yaro Mila, Babs en Diva Mayday en verder is iedereen hier vooral om te vieren dat ze zichzelf mogen zijn.

Één voor één komen de feestgangers naar binnen. De een in spijkerbroek en trui, de ander in een iets te strak roze glitterpak. Host en dj, Diva Mayday, Nederland’s bekendste drag queen, staat achter de dj-booth. Jaren zeventig disco hits klinken door de zaal. Dit lijkt in de smaak te vallen bij de bezoekers. Een groepje vrouwen in felgekleurde glitterkleding staat in het midden van de zaal te dansen en zingen. De rest van de feestgangers schuifelen wat om hen heen.

Marco Altena, voorzitter van Gooi & Vecht inclusief, gekleed in een felroze, lange, lerenjas, vertelt hoe de Gooise Pride vijf jaar geleden is begonnen met een werkgroep bij de gemeente Hilversum. ‘Met twee mannen en een paardenkop werden er drie activiteiten georganiseerd in één week.’ Nu vijf jaar later, een volledige maand met ruim dertig activiteiten in alle gemeentes in het hele Gooi. ‘Maar’, vertelt Marco, ‘onze rechten worden nog steeds aangetast hier in Nederland en ook in het Gooi en dat we dat niet willen laten gebeuren.’ De Rainbow Award is voor die mensen die helpen in de strijd voor acceptatie van LHBTI in het Gooi.

Hoe verder de avond verloopt, hoe meer mensen beginnen te dansen. Het eerste optreden van Babs is ondertussen voorbij. Tussen de dansende mensen staan ook Wim Steman en Peter van de Rijdt, de mannen van de Holland Men Camp. Zij zijn een van de genomineerde van de Gooise Rainbow Award. Wim en Peter runnen een gaycamping in Loosdrecht voor alleen mannen. Sinds september zijn Wim en Peter wekelijks te zien in het programma ‘Groeten vanaf de camping’ bij de KRO-NCRV. Met hun camping dragen ze een stukje bij aan de homo-emancipatie in het Gooi. Terwijl Wim en Peter enthousiast vertellen komen er gasten van de camping aan, ze begroeten elkaar uitbundig met een knuffel en een kus. Peter, te herkennen aan zijn lange blonde haren, vertelt hoe belangrijk het is dat mensen elkaar ontmoeten op een feest als vanavond. ‘Om plezier te maken en te zien dat je niet de enige bent’. Tegenwoordig ontmoeten mensen elkaar steeds meer online, maar dit contact is volgens Wim en Peter een stuk minder waardevol. ‘Bij ons op de camping is het telefoontje uit en lol maken!’

De twee andere kanshebbers zijn Karin Walters, voormalig wethouder LHBTI, die zich de afgelopen jaren intensief heeft ingezet voor de LHBTI Community. En Bibliotheek Hilversum die door het jaar heen verschillende activiteiten heeft georganiseerd voor de community. Els Brons, directrice van de bibliotheek, vertelt over een van deze activiteit van afgelopen zomer. Een middag waarin kinderen werden voorgelezen door drag queens. Dit zorgde destijds voor veel ophef. ‘Er is een petitie getekend tegen het evenement en deze is door zevenduizend mensen ondertekent.’ Ook heeft de bibliotheek veel dreigmails gekregen. Maar de bibliotheek heeft zich niet laten afschrikken en heeft de activiteit gewoon door laten gaan. Onder andere door deze actie zijn zij genomineerd voor de Rainbow Award.

De genomineerde worden één voor één het podium opgeroepen door Marco Altena. Als eerst Karin Walters, die blijkt alleen niet aanwezig te zijn. Dan verschijnen de mannen van de Holland Men Camp op het podium. In hun felgekleurde broeken met witte polo’s komen ze het podium op, het publiek klapt en joelt. Als laatste komen de dames van de Bibliotheek Hilversum het podium op gelopen. De twee vrouwen hebben zichtbaar hun best gedaan om zich netjes aan te kleden voor de uitreiking van de Rainbow Award. De kleurkeuze, volledig zwart, is wel opvallend. De award wordt uitgereikt door Karin van Werven, wethouder van Huizen. Na het zingen van Lang zal ze leven, het is tenslotte bibliotheek directrice Els Brons haar verjaardag, wordt de award uitgereikt. De winnaar is dan ook Bibliotheek Hilversum. Na luid geklap en een kort bedankwoordje gaat het feest in volle gang verder. Het feest zal nog tot in de late uurtjes door gaan.

Jolijn Boesveld

Ik ben Jolijn en ik ben 19 jaar. Ik kom uit Arnhem en ik zit nu in mijn eerste jaar Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. In mijn vrije tijd voetbal ik en ga ik graag naar het filmhuis. Ik lees het liefst een papieren krant en later zou ik graag documentaires willen maken. Voor nu heb ik hartstikke veel zin in nieuwsberichten schrijven over Hilversum!