Op 2 oktober was het eindelijk weer zover. De Kinderboekenweek in Hilversum vond weer plaats. Het thema van de 70ste Kinderboekenweek is: “Lekker eigenwijs!” Kinderen uit heel Hilversum komen bij elkaar in de lokale bibliotheek om hun liefde voor papieren boeken te ontdekken. Of nou ja, is dat eigenlijk wel zo?
Bij binnenkomst in de bibliotheek in Hilversum worden bezoekers gelijk verrast door een mooi aangeklede ruimte. Overal hangen vlaggetjes en de ruimte is compleet in het thema van de Kinderboekenweek gezet. Links en rechts worden er boeken uit kasten gepakt om vervolgens aan tafels te lezen. De kinderen lijken niet bezig te zijn met een telefoon of tablet. Toch ziet het er bij veel van hen thuis heel anders uit.
Uit een onderzoek van Netwerk Mediawijsheid blijkt dat in 2021 ruim de helft van de kinderen van de leeftijd 7 tot 8 jaar al gebruikmaakt van een smartphone. Bij 9- tot 10-jarigen ging dit zelfs al om een percentage van 87. Er is dan ook een flinke stijging in het gebruik van smartphones onder kinderen te zien, aangezien dit percentage in 2017 nog onder de 70 lag. Ook blijkt dat tegenwoordig 9 van de 10 scholieren dagelijks op sociale media zitten en kinderen gemiddeld ruim 6,5 uur per dag op hun telefoon doorbrengen. Dit zou op zichzelf geen probleem moeten zijn voor de leesmotivatie van kinderen, als hun aandacht op de apparaten voornamelijk naar boeken zou gaan. Helaas laat het onderzoek van Netwerk Mediawijsheid het tegengestelde zien. Hierin geven ouders aan dat hun kinderen vooral bezig zijn met YouTube (80 procent) en gamen (74 procent). De helft van de kinderen tussen de 9 en 13 vindt zichzelf dan ook verslaafd, waardoor ze minder leesmotivatie hebben.
Dit valt ook terug te zien bij de Kinderboekenweek in Hilversum. Er zijn vooral kinderen onder de 8 jaar aanwezig. Kinderen boven deze leeftijd hebben dus minder motivatie om naar de bibliotheek te gaan en een fysiek boek te lezen. Stella Schram is moeder van haar tweejarige dochter en deelt graag haar verhaal over de opkomst van de digitale wereld. “Ik hoop dat mijn kind later veel plezier gaat vinden in het lezen van boeken,” vertelt ze. Toch staat ze open voor hulp van smartphones en tablets als het zou betekenen dat haar kind meer wordt gestimuleerd om te lezen. “Als het over tien jaar de norm is, zou ik daar wel in meegaan,” zegt ze.
Gelukkig wordt er door de overheid en verschillende organisaties veel gedaan om het gebruik van sociale media en andere platformen te verminderen bij kinderen. Zo is er bijvoorbeeld een aantal maanden geleden op basisscholen en middelbare scholen een verbod op telefoons in de les ingevoerd. Daarnaast worden er ook veel slimme technieken bedacht om smartphones in het onderwijs toe te passen door de verslavende aspecten te blokkeren op de apparaten. Of dit in de toekomst ook daadwerkelijk zin zal hebben, zullen we in tijd achterkomen.