Zondag 15 december, het ‘Heuvellaan Festival’ in Hilversum. Een festival met gratis toegang tot allerlei concerten, workshops en presentaties rondom het thema muziek.
De dag begint rustig. Bij binnenkomst in de foyer zijn er lege tafels met daar achter het podium, waar een piano geduldig wacht om bespeelt te worden. Vanaf links en rechts is geruis te horen. Van de medewerkers die druk bezig zijn met de laatste dingen klaarzetten, tot de bezoekers die wachten op de eerste activiteiten die gaan beginnen. Mensen babbelen met elkaar en achter het podium zitten de eerste kindjes al klaar aan de teken tafel.
Het belang van muziek
Er is niemand die niet van muziek houd, toch? Olga Mouret, Manager van Communicatie & Pr heeft haar twijfels. ‘Op het moment dat iedereen heel erg van muziek houdt en het super belangrijk is, gaat er niet bezuinigd worden, want die partijen zijn niet achterlijk’.
In de loop van het festival doet burgemeester Gerhard van den Top zijn toespraak, vanwege de officiële onthulling van het muziekcentrum’s nieuwe naam. De Burgemeester vertelt hoe spijtig hij het vindt dat de culturele sector opnieuw in zo’n gevaar is gekomen. ‘Dan ben je een top violist, of een top pianist. Of een top drummer en dan krijg je een salaris waar je maar nét van kan rondkomen’. Het is een lastige zaak, want de gemeente heeft eigenlijk niet veel invloed op de inkomsten die besteed kunnen worden aan deze sector.
Toch is bezig zijn met muziek erg van belang, op alle leeftijden. Juist ook in deze tijd vinden de Burgemeester en Olga Mouret. Het KNMO meldt dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat muziekonderwijs op jonge leeftijd een zeer goed basis is voor persoonlijke en motorische ontwikkeling. Ook is het goed voor de ontwikkeling van het kinderlijk brein, verbindt muziek mensen en versterkt het een gemeenschapsgevoel. Hilversum probeert in het algemeen en met het Muziekcentrum om een deel van de sector nog staande te houden.
De nieuwe naam ‘Heuvellaan Hilversum’
Muziekcentrum van de Omroep. Een organisatie opgericht door de VARA, opende in 1929 zijn deuren en heet vanaf 15 december 2024 ‘Heuvellaan Hilversum’. De onthulling van de nieuwe naam is tegelijkertijd met het festival om de bekendheid te vergroten. Hopend dat meer mensen het belang van muziek maken inzien en/of meer uitvoeren.
Heuvellaan Hilversum zorgt ervoor dat muziek maken voor iedereen toegankelijk blijft. Zo zijn er verschillende activiteiten voor jong en oud. Op zondag speelt Het Metropole Orkest in een van de studio’s tegelijkertijd met workshop ‘De Tonentuin’. Deze workshop is speciaal voor kinderen, er wordt gezongen, gespeeld en geïmproviseerd. ’Dit kind gaat niet dit hele concert van een uur uitzitten’ zegt Olga. Zo kan iedereen hun eigen ding doen en wordt de stap van het maken van muziek ook veel kleiner.
Een Symfonische Wandeling door de Soundgarden
Er waren verschillende activiteiten bewoonbaar en een daarvan was de ‘Philharmonic Soundgarden’. Het Radio Filharmonisch Orkest, waarvan de Heuvellaan thuisbasis is, trad voor het festival op unieke wijze op samen met dirigent Stéphane Denève. De uitvoering: een concert waarbij de toeschouwers niet in het publiek zitten, maar tussen de muzikanten in. Een van de redenen is dat het mogelijk is om de instrumenten van dichtbij te bekijken.
De zaal is enorm, maar elke klein geluidje is te horen en galmt enkele seconden na. De musici komen langzamerhand binnen wandelen. Sommige met violen of alt-violen een enkel met een trompet. Spanning is niet iets wat terugkomt in hun houding. Misschien omdat ze alleen maar gaan repeteren.
Denève is zelfs tijdens de repetitie in totale focus. Je kan tot in de puntjes van zijn vingertoppen zien dat hij bezig is met zijn passie, dirigeren. Het orkest oefent de verschillende stukken die straks worden opgevoerd voor de ongeduldige bezoekers. Om de paar minuten komt er iemand door het kijkgaatje loeren, nieuwsgierig naar waar dat galmende geluid vandaan komt. Denève benoemt een van de stukken die gespeeld gaat worden. Het stuk van Tchaikovsky, en een afbeelding die hij ooit heeft gezien waar de componist gebogen staat over een tafel vol blad muziek. De warrigheid van Tchaikovsky’s muziek past bij het idee van de Soundgarden. Alle stoelen staan verspreid in de zaal maar wel altijd naast een muzikant.
Achteraf, vlak voordat het concert kan beginnen, zorgt Denève ervoor dat iedereen uit het orkest de kerstsfeer kan gaan proeven met een dankwoord en een speciaal biertje.