De nieuwe expositie in het Mediamuseum over Wim de Bie en Kees van Kooten en hun programma Het Simplisties Verbond (1974-1998) is ook nu weer een groot succes. Het programma wordt opnieuw tentoongesteld ter ere van het 50-jarig bestaan. Naast attributen uit het archief zijn er ook meerdere sketches te zien van de twee comedians. Mensen van alle leeftijden komen kijken: oudere fans genieten opnieuw van de humor, terwijl jongere bezoekers leren hoe oude media de huidige media hebben geïnspireerd.
Nu Het Simplisties Verbond 50 jaar bestaat, besloot de VPRO een televisieserie te maken met compilaties van de sketches van Van Kooten en De Bie. De hele collectie attributen van Het Simplisties Verbond ligt in het archief van Beeld en Geluid, dus is besloten deze tentoon te stellen in het Mediamuseum.
In 2023 is het museum heropend. Waar het voorheen gevuld was met decorstukken van programma’s, ligt de focus nu meer op de invloed van media op ons dagelijks leven.
“We merken dat dit eigenlijk de eerste keer is sinds de heropening dat een expositie veel bezoekers trekt,” vertelt Dennis de Bruin.
Dennis de Bruin (31), communicatieadviseur en PR-medewerker bij Beeld en Geluid, begeleidt mij door de tentoonstelling. De zaal is voornamelijk gevuld met een oudere generatie, vooral fans van de comedians. Maar volgens Dennis bezochten er in de vakanties ook veel jongere kinderen de expositie, en hetzelfde geldt voor de weekenden.
Maar is dit dan relevant voor de jongere generatie? Volgens Dennis wel, want de nieuwe generatie comedians doen nog steeds inspiratie op van Van Kooten en De Bie. Er zijn twee schermen te zien: een met Owen Schumacher en een ander met Roel Maalderink. Deze bekende Nederlanders vertellen over de invloed die Van Kooten en De Bie op hen hebben gehad als televisiemakers.
De bezoekers zijn vrijwel allemaal fan. Hans van Dijk (61) vertelt: “Een heleboel dingen die je een beetje bent vergeten, vind je hier weer terug.” Het is echt een stap terug in de tijd. Ook de oudere generatie vindt de expositie relevant. “Ik vind dat het historische waarde heeft,” vertelt dezelfde bezoeker. De invloed van het programma is nog steeds terug te zien in hedendaagse media. Wim Koenders (62) voegt toe: “Heel veel dingen die toen gedaan werden, komen nu weer terug.” Hierdoor blijven Van Kooten en De Bie ook voor de jongere generatie relevant.
Beide bezoekers vinden echter niet dat er veel andere media van vroeger zijn die per se aan de jongere generatie getoond zouden moeten worden. De media van vroeger is overduidelijk anders dan nu. Toch leren veel kinderen en jongeren hoe de media van tegenwoordig is voortgekomen uit die van vroeger. Hedendaagse media is vaak sterk geïnspireerd door oude voorbeelden.
Het Mediamuseum trekt een breder publiek aan: naast jongeren die met hun ouders meegaan, komt ook de oudere generatie die een nostalgische tocht maakt en nog eens lacht om de oude grappen. Van Kooten en De Bie blijven relevant in de hedendaagse media. Jongeren leren welke invloed oude media heeft gehad op hoe wij media vandaag de dag beleven.
En wat gaat het museum daarna laten zien? André van Duin staat op de planning. Deze invloedrijke figuur in de Nederlandse media krijgt na Het Simplisties Verbond zijn eigen expositie in het Mediamuseum.