Hilversum

Selecteer Pagina

Liefde in Bloei: Hoe Bloemisten Valentijnsdag Beleven

Liefde in Bloei: Hoe Bloemisten Valentijnsdag Beleven

''Zelf koop ik ook geen roos, want mijn man is niet zo gevoelig voor een Valentijn roos''. Foto: Femke Booij

Het is Valentijnsdag. De dag van de liefde wordt gevierd met geschenken zoals kaarten, chocola en bloemen. De rode roos met een lange groene steel wordt regelmatig gegeven als cadeau aan iemand speciaal. Elise Fonville is eigenaar van de bloemenwinkel Fonville in Hilversum. Zij vertelt wat Valentijnsdag betekent voor haar bloemenwinkel.

Waar is jouw passie voor bloemen begonnen?

Elise: “Ik heb de bloemenwinkel zestien jaar geleden opgericht met mijn schoonzus. Nadat mijn schoonzus uit het bedrijf is gestapt, bleef ik met mijn man en zoon in de winkel werken. Toen ik vijftien was, werkte ik al in een bloemenwinkel. Dingen regelen en ontdekken vind ik leuk. Bloemen zijn mijn passie. De dag van Valentijn is een drukke dag voor onze bloemenwinkel.”

Wat is eigenlijk druk? Hoeveel bloemen worden er verkocht met Valentijn?

Elise: “Er komen de hele dag door mensen rozen kopen. Zij kopen die voor hun geliefde, moeder, vader of beste vriendin. Wij verkopen ongeveer 300 lange rode rozen. Deze worden verkocht in boeketten, maar ook los per roos. Normaal gesproken kosten de rozen €2,50 per stuk. In de week van Valentijn wordt de roos bijna twee keer zo duur, namelijk €4,50. De rozen komen uit Nederland. De inkoop van de rozen wordt duurder, omdat bloemisten veel meer rozen inkopen om te verkopen. Na Valentijn worden de rozen weer goedkoper.”

Waarom kopen mensen rode rozen?

Elise: “Rood is de kleur van Valentijn, de kleur van de liefde. Toch zien wij ook dat mensen roze rozen kopen in onze winkel. Roze rozen worden ook vaak gekocht met Moederdag. Klanten hebben weleens verteld dat zij roze ook een kleur van liefde vinden. Daarom kopen wij ook roze rozen in. Mijn lievelingsbloem blijft toch wel echt de tulp, maar dat is geen bloem voor Valentijn.”

Hoe ziet een dag van een bloemist eruit met Valentijn?

Elise: “Hectisch, druk en vooral gezellig. De voorbereiding begon dit jaar op maandag en sindsdien hebben wij al 150 bestellingen binnen.  Dit zijn alleen al de boeketten. Ondertussen draait de winkel ook gewoon door, dus ik kan wel zeggen dat het druk is. Ik kijk wat ik kan inkopen en probeer vooruit te werken met het bestellen van bijvoorbeeld de rode rozen. Wat opvalt is dat er eigenlijk meer mannen dan vrouwen in de winkel komen in de week van Valentijn. Dit komt omdat veel mannen toch even een bloemetje meenemen voor hun liefje.”

Wat is de leukste Valentijn-anekdote die u heeft meegemaakt?

Elise: “Er is weleens iemand in de winkel gekomen die een boeket van 200 rozen wilde hebben, omdat hij zo verliefd was. Dat is nogal wat! Dit vonden wij als team erg bijzonder.’’

Hoe zit het met de geheime aanbidders?

Elise: “Mensen kopen vaak ook anoniem een roos voor iemand. Zij bestellen bij ons dan in de winkel bijvoorbeeld een rode roos zonder kaartje. Wij bezorgen die dan op het gekozen adres. Meestal worden wij daarna gebeld door degene die de roos heeft gekregen. Hij of zij wil dan graag weten wie de roos heeft gestuurd. Wij zeggen dan niks, want dat hoort nou eenmaal bij Valentijn. Ik heb zelf weleens een anonieme kaart gekregen, maar geen roos. Zelf koop ik ook geen roos, want mijn man is niet zo gevoelig voor een Valentijn roos. Ik heb denk ik ook geen geheime liefde, maar dat weet je natuurlijk nooit!”

Over de auteur

Femke Booij

Femke Booij (2003), studeert journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ze is dol op padellen, de sportschool, zingen en gezelligheid. Wat zij graag wil bereiken in haar journalistieke carrière is het maken van een kleine documentaire over een maatschappelijk onderwerp. ‘’Elk persoon heeft een eigen verhaal, dat maakt het interessant’’. Misdaadjournalistiek trekt ook de aandacht. Femke haar favoriete podcasts zijn Veroordeeld en De Gifdode.