Hilversum

Voormalig stadsdichter schrijft troostgedichten in Museum Hilversum

In het midden van de afbeelding is er een foto van Kevin te zien in een wit lijstje.

Op de kerkbrink in Hilversum staat een beeld om aandacht te vragen voor suïcide en mentale problemen. De titel van het kunstwerk is ‘Stille Strijd’. Op dinsdag 10 september ’24 was het beeld geopend. Komende twee weken zijn er meerdere activiteiten georganiseerd. Woensdag was er de mogelijkheid een troostgedicht te laten maken door voormalig stadsdichter van Hilversum Robert Grijsen.

Op woensdag 11 september ’24  was de voormalig stadsdichter Robert Grijsen aanwezig bij het museum Hilversum aan De Kerkbrink om troostgedichten te maken voor mensen die langskwamen met hun verhaal. Er kwamen veel mensen op af die een eigen gedicht wilden over onder andere verdriet, rouw, suïcide en mentale klachten.

Twee mensen die een troostgedicht hadden laten maken waren de ouders van Kevin. Hij is een half jaar geleden zelf uit het leven gestapt. Dat was voor zijn ouders erg onverwacht. Hij was altijd vrolijk en hij had het nooit over een depressieve gedachte die hij had. Hij speelde in een voetbalteam en had dus veel vrienden op zijn voetbalclub. Zijn vader vertelde dat hij wel een drankje lustte, maar hij wist niet dat hij ook harddrugs gebruikte. Kevin is 27 jaar geworden.

Aankomende twee weken organiseert de actiegroep ‘Stille Strijd’ meerdere activiteiten en optredens met dichters, artiesten en spoken word artiesten. Robert Grijsen gaat aankomende woensdag 18 september ’24 nog een keer troostgedichten schrijven in het Museum Hilversum.

Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl

Wilt u meer weten over deze gelegenheid? Luister dan hieronder het interview met de directrice van Museum Hilversum gemaakt door Dali de Langen.

Steven Boekema

Steven Boekema (2005) is een politiek geïnteresseerd dier, die al ervaring heeft in schrijven in de journalistiek. Hij maakt graag producties over politiek, geschiedenis en kunst in meerdere vormen. Boekema studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht en woont in Groningen. Hij is trots op zijn provincie en wil meer aandacht voor zijn provincie.