Hilversum

Autismesoos Hilversum helpt mensen uit isolement

Foto: Freepik

In wijkcentrum de Geus was afgelopen maandag de maandelijkse autismesoos. Het initiatief opgezet door Sue helpt mensen uit een isolement en biedt een veilige omgeving om in te socializen: ‘Veel mensen die naar de soos komen zijn arbeidsongeschikt en zien maar weinig mensen.’

Iedere vierde maandag van de maand wordt de autismesoos in Hilversum georganiseerd door vrijwilligers. Het doel van de soos is volwassenen met autisme een gezellige avond bezorgen. Veel autistische volwassen hebben moeite met de omgang met anderen, doordat ze sarcastische opmerkingen bijvoorbeeld letterlijk nemen of moeilijker kunnen inschatten hoe een ander zich voelt, meldt de Hersenstichting. De soos biedt een veilige omgeving om sociaal contact te leggen met soortgelijken.

Vier jaar geleden keek oprichtster Sue, die zelf autisme heeft, of er in Hilversum een autismesoos bestond. Er bleek alleen een initiatief te zijn waarbij een groepje volwassenen met autisme om de zoveel tijd in een reguliere kroeg afspreekt, maar dit is niet altijd even prettig voor iemand met autisme. Dus besloot ze zelf een soos op te starten.

‘Veel mensen die naar de soos komen zijn arbeidsongeschikt en zien maar weinig mensen’, vertelt vrijwilligster Tessa Botter. Het is dan ook belangrijk dat er zulke initiatieven zijn, om eenzaamheid te voorkomen. ‘Er zijn er een paar bij, die komen helemaal uit Amersfoort of Apeldoorn.’

Een soosavond start om half acht, vanaf dan is er vrije inloop. Op een avond komen er meestal tussen de twaalf en twintig mensen. In de ruimte staan tafels met elk vier stoelen eraan. Bij de bar kun je een drankje halen; koffie, thee en koekjes zijn gratis, andere drankjes betaal je tussen de €1,25 en €2,25 voor. Tijdens de avond wordt er gekletst en worden er spelletjes gespeeld. Om tien uur is de avond voorbij.

Isis van der Meulen

Ik ben Isis van der Meulen, negentien jaar oud en eerstejaarsstudent aan de School voor Journalistiek aan de HU. Ik ben een echte Utrechter; ik woon al mijn hele leven in Rivierenwijk, vlak bij het centrum. In 2023 heb ik mijn vwo-diploma behaald op het UniC. Dat jaar heb ik met veel plezier mijn profielwerkstuk 'Gek op jou' geschreven, waarin mijn pws-partner en ik tot op de bodem uitpluizen hoe aantrekkingskracht precies werkt. Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar mensen en hun gevoelens, perspectieven en verhalen. Vooral onderwerpen die te maken hebben met psychologie en filosofie grijpen me aan en als journalist verdiep ik me er graag in. Je kan me bereiken via de mail (isisvdmeulen@gmail.com) of me een dm sturen via mijn instagram account: