Hilversum

“Het is eigenlijk gewoon een groot taboe.” Week tegen eenzaamheid óók voor jongeren, met Join Us, Anja Machielse en Gerben van Voorden

“Het is eigenlijk gewoon een groot taboe.”  Week tegen eenzaamheid óók voor jongeren, met Join Us, Anja Machielse en Gerben van Voorden

week tegen eenzaamheid conferentie 2024

In oktober is Join Us ook naar Hilversum gekomen, zo verzet de gemeente zich tegen het stijgende aantal eenzame jongeren. Unicef heeft een paar weken geleden namelijk onderzocht dat ook Jongeren steeds meer vrezen voor uitsluiting, helaas wordt het in sociale kringen niet snel aangekaart.

In oktober is Join Us ook naar Hilversum gekomen, zo verzet de gemeente zich tegen het stijgende aantal eenzame jongeren. De landelijke stichting zet zich in om sociale vaardigheden te verbeteren via lokale welzijnsorganisaties.

In groepen leren ze bijvoorbeeld vriendschappen aan te gaan. Veel jongeren kunnen namelijk al makkelijk contact leggen met anderen, maar ze leren bijvoorbeeld om deze contacten te kunnen onderhouden.

“Je kunt je voorstellen dat het soms ook best wel een heftige problematiek is waar jongeren tegen aanlopen. En dat doet ook weer wat met die begeleiders. Dus daar kan ik hen dan eventueel in coachen of ondersteunen.” Regiocoördinator Marloes

Unicef heeft een paar weken geleden namelijk onderzocht dat óók Jongeren steeds meer vrezen voor uitsluiting(, hier de link naar het nieuwsbericht van nieuws.nl)

Zelf komen jong volwassenen er niet zo snel mee aanzetten; “Het is eigenlijk gewoon een groot taboe” Aldus de wethouder Gerben van Voorden.

Volgens hoogleraar Anja Machielse wordt er te veel verwacht op jonge leeftijd; Via sociale media probeer je er op een bepaalde manier eruit te zien in het dagelijkse leven word je bevraagd over hoe je leven eruit moet zien, wat je gaat studeren, wat voor werk je later interessant vindt of je een relatie aangaat of kinderen wil.

“Over al die dingen moet je nadenken en daar heb je eigenlijk heel veel anderen voor nodig om daarover te sparren. Maar dat zijn niet altijd thema’s waar je met anderen zomaar over praat als je op een festival bent. Daar gaat het over de muziek en dan ga je niet allemaal de zware levensvragen met elkaar bespreken en dan kun je soms heel eenzaam voelen. Omdat je denkt; Ben ik nou de enige die dit allemaal ingewikkeld vindt? Dat kan eenzaamheid In de hand werken.” Aldus Anja Machielse.

Het gevoel dat je niet kunt aanhaken bij andere leeftijdsgenoten: steeds meer jongeren in Hilversum krijgen te maken met deze gevoelens. Uit recent onderzoek is gebleken dat 4 op de 10 jongeren in de leeftijdscategorie 18 t/m 34 zich elke week eenzaam voelt. Om deze stijgende eenzaamheid te bestrijden, is op 26 september de nationale week tegen de eenzaamheid begonnen. Verslaggever Heike Jansen praat met Gerben van Voorden, initiatiefnemer en wethouder van Hilversum, over de oorzaak en oplossing van het probleem.

Jurre Posthuma de Boer

Jurre Posthuma de Boer (‘05) Geboren en getogen in Den Haag, van mezelf al nieuwsgierig in (bijna) alles. Sinds jong al in de encyclopedieën gedoken dus een beetje een nerd en eigenwijs. Ik zoek altijd naar andere invalshoeken, mensen aan het praten krijgen is ook echt mijn ding.