Hilversum

IJssalon Vorst kent moeizaam eerste jaar na regenachtig en zonloos 2024

IJssalon Vorst aan de 's-Gravelandseweg in Hilversum. Foto van Oscar Eichenberger.

Jan Rudolf Westerveld, de eigenaar van ijssalon Vorst, zit sinds het voorjaar in de kiosk aan de ‘s-Gravelandseweg in Hilversum. Waar hij in Utrecht al 10 jaar een ijssalon onder dezelfde naam runt ging het hier in Hilversum wat moeizaam door de slechte weersomstandigheden tijdens het voorjaar en de zomer van 2024.

De reden voor een tweede zaak, was het tienjarig jubileum van zijn ijssalon in Utrecht. Deze zaak draaide tien jaar lang erg goed, waardoor Jan Rudolf besloot een tweede zaak te openen op het Keiplein in Hilversum. Echter begon dit eerste jaar niet enorm succesvol. Waar 2023 nog in de top negen stond als het jaar met de meeste zonuren, viel dat in 2024 enorm tegen. Daarnaast viel er in het voorjaar van 1 januari tot aan 30 juli nog nooit zoveel neerslag en dat zorgde voor slechte verkoopcijfers in ijssalon Vorst. “Dit voorjaar en deze zomer waren voor mij gewoon erg regenachtig en ik moest het doen met die paar weken dat er wel volop zon was in de zomer”, geeft Jan Rudolf aan.

Uit de gegevens van het KNMI bleek dat er nog nooit zoveel neerslag viel vanaf 30 augustus 2023 tot 30 juli 2024. Een record dat natuurlijk niet lekker uitpakt als je net een nieuwe ijssalon begint. “Ik ben als ijsboer erg afhankelijk van warme en zonnige dagen en als het voorjaar in je nieuwe zaak zo start dan ben ik letterlijk en figuurlijk bezig het hoofd boven water te houden”, antwoordde Jan Rudolf op de gegevens van het KNMI.

Voor Jan Rudolf is het nu wachten tot volgend voorjaar, want voor november en december werd al voorspeld dat het natter zou gaan worden dan vorig jaar en dus zal hij niet afhankelijk zijn van die maanden. Met uitzicht op komend voorjaar is dit nieuws natuurlijk niet fijn om te horen en daarover zei hij het volgende: “Laten we hopen op een positief voorjaar, want meer dan dat kan ik momenteel niet doen”, aldus Jan Rudolf Westerveld.

Oscar Eichenberger

Ik ben Oscar Leonardo Eichenberger, 19 jaar oud en ben geboren en getogen in Alkmaar. Ik ben sportief aangelegd, zit veel op de racefiets en houdt mijzelf 24/7 bezig met alles rondom voetbal. Ik speel in de JO23-1 (2e divisie) en Futsal heren 1 van V.V. Kolping Boys uit Oudorp. Daarnaast heb ik een seizoenkaart van AZ Alkmaar en volg ik alle wedstrijden van Liverpool. Naast voetbal is mijn interesse in sport erg breed en zie ik mijzelf later als sportjournalist de mooiste sportverslagen tikken. Schrijven over sport is een hobby en doe ik dan ook voor mijn voetbalvereniging. Ik ben altijd in voor een praatje en drankje en houd dan ook van een gezellige omgeving, wel in een stad, want ik ben geen dorpsmens.