Houten

Selecteer Pagina

Houtenaren schrikken van besmette blauwe bessen

Houtenaren schrikken van besmette blauwe bessen

HOUTEN – Inwoners van Houten reageren bezorgd op de besmetting met hepatitis A van diepvries blauwe bessen van Albert Heijn. Bij de supermarkt op het Rond heeft de terugroepactie tot veel reacties geleid. De besmette bessen kunnen leiden tot klachten zoals vermoeidheid, buikpijn en in ernstige gevallen geelzucht. Hoewel Albert Heijn snel actie heeft ondernomen, blijft de onrust groot.

“Ik was geschokt toen ik het hoorde,” vertelt Karin Jansen (38), een vaste klant van Albert Heijn en moeder van twee kinderen. “Wij gebruiken die bessen vaak voor smoothies. Ik heb meteen gecontroleerd of we die zak in huis hadden. Gelukkig niet, maar het zet je wel aan het denken over voedselveiligheid. Ik vraag me af hoe zoiets kan gebeuren.”

De besmetting kwam aan het licht na meldingen van hepatitis A bij consumenten. Het RIVM vermoedt dat slechte hygiëne tijdens het plukken of verpakken de oorzaak is. Het virus kan via besmette handen of irrigatiewater op de bessen terechtkomen en overleeft ook bij lage temperaturen in de vriezer. Dit maakt het virus extra lastig te bestrijden.

Albert Heijn heeft alle verdachte zakken met een houdbaarheidsdatum tot april 2026 uit de schappen gehaald en klanten opgeroepen deze terug te brengen. Ze krijgen hun geld terug. “Ik vind het goed dat de supermarkt dit serieus oppakt,” zegt Karin. “Maar het blijft vervelend dat dit nodig is. Je verwacht toch dat producten in de winkel veilig zijn.”

Een onrustige sfeer in de winkel

Woensdagmiddag in de Albert Heijn aan het Oude Dorp is het drukker dan normaal. Terwijl sommige klanten met hun boodschappenlijstjes gefocust door de paden lopen, staan anderen in groepjes te praten over de besmette bessen

Medewerkers van de supermarkt zijn zichtbaar bezig met het controleren van de schappen en het informeren van klanten. Bij de servicebalie ligt een stapel formulieren klaar voor mensen die hun blauwe bessen willen retourneren. Een medewerker vertelt: “We proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen en gerust te stellen. De meeste klanten zijn begripvol, maar je merkt dat sommigen echt geschrokken zijn.”

Evelien merkt ook de spanning in de winkel. “Je voelt het gewoon,” zegt ze. “Mensen maken zich zorgen. Sommigen weten niet eens zeker of ze de bessen gekocht hebben, maar nemen toch het zekere voor het onzekere en brengen alles terug wat er ook maar op lijkt.”

Huisartsen in Houten raden aan om alleen contact op te nemen bij ernstige klachten zoals buikpijn, geelzucht of langdurige vermoeidheid. Voor de meeste mensen verloopt een besmetting mild, vooral bij kinderen onder de zes jaar. Huisartspraktijken merken wel dat veel mensen ongerust zijn. Karin heeft ook haar huisarts gebeld. “Ik wilde weten of ik extra voorzichtig moet zijn met mijn kinderen. Gelukkig stelde de huisarts me gerust.”

Het RIVM benadrukt dat de voedselveiligheid in Nederland over het algemeen goed is. Toch is dit volgens experts een wake-upcall. Hygiëne in de voedselketen blijft essentieel, zeker bij producten die direct gegeten worden. “Dit laat zien hoe kwetsbaar de voedselketen is,” zegt Karin. “Ik hoop dat dit tot betere controles leidt.”

Ondertussen blijven de zorgen onder consumenten bestaan. Karin besluit: “Het is goed dat er maatregelen worden genomen, maar ik ga voorlopig extra opletten wat ik koop. Dit laat zien dat je als consument toch afhankelijk bent van anderen voor de kwaliteit van je eten.”

Over de auteur

Ernesto Herrera Fuentealba

Ernesto Herrera Fuentealba, 21 jaar en student aan de Hogeschool van Utrecht. Een eerstejaars student die in zijn vrije tijd boeken schrijft, politiek actief is en een enorme sport obsessie heeft.