HOUTEN – Het is belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met voorlezen bij kinderen. Het heeft een positief effect op de ontwikkeling van een kind en is cruciaal in de eerste paar jaar van de opvoeding. Daarom doet bibliotheek Houten-Centrum mee aan het project BoekStart. Riëtte van Lint is leesconsulent bij bibliotheek Houten-Centrum. Ze coördineert onder andere allerlei verschillende projecten, om ouders te stimuleren voor te gaan lezen en kinderen te stimuleren om zelf meer te lezen. Elke maand organiseert de bibliotheek het boekevenement BoekStart Voorleespret. Dit wordt georganiseerd om ouders van kinderen van twee tot vier jaar te stimuleren meer te gaan voorlezen. Hier staat elke maand een ander thema centraal en wordt er een bijpassend boek gelezen. Deze maand is dat ‘De bril van Beer’.
Waarom is het zo belangrijk voor jonge kinderen om voorgelezen te worden?
‘De eerste duizend dagen zijn heel belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Dan zijn ze al ongeveer drie jaar. In aanmerking komen met taal is vooral in het eerste jaar belangrijk voor jonge kinderen, omdat ze heel veel nieuwe geluiden oppikken. Als ze de woorden weten die bij de geluiden horen, leren ze onbewust heel veel en ontwikkelt de taal zich makkelijker. Er is onderzocht dat het voordelig is als ouders veel met hun kinderen lezen. Het kan zijn dat kinderen een achterstand in woordenschat oplopen, als er niet aan hen wordt voorgelezen. Uit onderzoek blijkt dat er een kloof van dertig miljoen woorden in de woordenschat zit tussen kinderen die wel en niet worden voorgelezen.’
Worden kinderen die een achterstand hebben met woorden geholpen op school?
‘Leerkrachten verwachten natuurlijk wel dat kinderen al een beetje basisvaardigheden hebben. Een leerkracht zal in de eerste twee groepen heel hard moeten werken om te zorgen dat de kinderen een uitgebreidere woordenschat ontwikkelen. Alleen lopen deze kinderen steeds een beetje achter op de rest. In groep drie moeten ze alweer leren lezen en teksten begrijpen. Als ze geen moeilijke woorden hebben geleerd en niet weten wat bepaalde dingen zijn, dan moeten ze veel inhalen.’
Merkt u veel verschil tussen kinderen met een uitgebreidere woordenschat en kinderen met een minder uitgebreide woordenschat?
‘Ja, je merkt echt heel veel verschil. Laatst las ik een boek voor aan een groepje kinderen over een beer, toen liet ik als illustratie een plaatje zien. Ik zeg altijd wat erop staat, deze maand was het een beer omdat het themaboek daarover ging. Om ze te testen zei ik dat het een olifant was. De kinderen met een bredere woordenschat wisten gelijk dat het geen olifant was, maar een beer. De kinderen met een minder brede woordenschat konden nog niet zien dat het geen olifant was. Daarom is het zo belangrijk om al vroeg voor te lezen en het maakt niet uit of het in je moedertaal is of in een andere taal.’
Klopt het dat een andere taal dan hun moedertaal makkelijker is op te pakken voor kinderen als ze daarin voorgelezen worden?
‘Het is makkelijker voor kinderen om een andere taal op te pakken als ze de woorden al een keer hebben gehoord of gelezen. Ze hebben woorden al een keer gehoord in hun moedertaal. Dan kunnen ze op de nieuwe woorden een label plakken en sneller onthouden wat het betekent, omdat ze al weten wat de woorden in hun moedertaal betekenen. Op die manier begrijpen ze een nieuwe taal beter.’
Wat bieden jullie hier in de bibliotheek aan om te zorgen dat ouders meer voorlezen?
‘We bieden van alles aan, maar voor de jongste kinderen hebben we project BoekStart. Die deelt bonnen uit bij de consultatiebureaus. Hier kunnen ouders mee naar een bibliotheek om een leeskoffer te ontvangen. Daar zit standaard een baby- en dreumesboekje in. Tot de kinderen twee jaar oud zijn, krijgen ouders het koffertje om ze te stimuleren thuis te gaan lezen. Er komen ook veel enthousiaste ouders langs in de bibliotheek, die thuis ook al lezen. Doordat ik ook op peutergroepen kom en ze mijn gezicht kennen zie je ook wel dat andere ouders ook komen die anders niet zo heel snel zouden komen. Eigenlijk denk ik maar zo iedereen die je mee kan helpen die is meegenomen.’
Wat voor advies heeft u aan ouders die net beginnen of willen beginnen met voorlezen aan hun kinderen?
‘Eigenlijk raad ik vooral aan om voor te lezen wat kinderen leuk vinden, laat ze kiezen en je kan eigenlijk alles aanbieden. Kijk wel goed naar het niveau van het boek, biedt niet een te moeilijk of te makkelijk niveau aan. Kinderen vinden herhaling ook superleuk, dus als iets te makkelijk is en ze vinden het een leuk boek dan willen ze het eindeloos herhalen. Mijn grootste advies is om er een leuke activiteit van te maken. Ga lekker met je kind na het eten of voor het slapen lezen. Probeer het in ieder geval zo vaak mogelijk te doen. Het zal ze heel erg helpen.’