De Houtense Erika Knollema (59) is vorig jaar januari begonnen met het vrijwilligerswerk voor Doe Mee met het OV in Houten. Ze is de enige ambassadeur in Houten en zit elke keer weer trouw klaar voor de oudere doelgroep van de organisatie, om te helpen en uitleg te geven over het OV. De laatste paar keer was de opkomst echter zeer laag. Ondanks dat het werk haar nog steeds bevalt, voelt ze zich ook wel eens eenzaam als ze anderhalf uur lang zit te wachten. De vraag of het op deze manier nog leuk is, spookt steeds vaker door haar hoofd. Toch vindt ze het erg belangrijk dat mensen gebruik kunnen maken van het OV. Knollema reist zelf namelijk ook graag en vind het belangrijk dat ouderen, als ze hier behoefte aan hebben, ook nog leuke tripjes kunnen maken.
Wat voor gevoel geeft het u wanneer u deze mensen kunt helpen?
‘Als ik iemand kan helpen krijg ik daar een erg goed gevoel van. Wanneer iemand bijvoorbeeld weer zelfstandig naar familie kan reizen geeft mij dit een fijn gevoel. Soms hebben mensen lastige vragen zoals het installeren van een app, wat best persoonlijk wordt in verband met wachtwoorden en foto’s. Ook komen mensen soms met dingen waar ik niet zo veel aan kan doen. Daar word ik dan best gespannen van.’
Had u deze keer een grotere opkomst verwacht dan de vorige keren?
‘Ja, ik heb zelf van tevoren flink wat geplaatst op facebook en vanochtend las ik ook in het gemeente nieuws over het inloopspreekuur. Hierdoor had ik de hoop dat er meer mensen zouden komen opdagen. Dat is helaas niet het geval, er was één persoon. Soms komt er ook niemand. Dat vind ik dan wel jammer. Dan zit je hier toch een beetje voor niks.’
Verschilt de opkomst per keer?
‘In het begin kwamen er ongeveer drie mensen per keer. Dat is prima, dan kan je de mensen goed helpen. Afgelopen november waren er zelfs tien mensen. Waarschijnlijk lag dit aan het feit dat de organisatie erg druk bezig was met reclame maken. Verder blijft het aantal mensen vrij gelijk, tussen de nul en de drie personen per keer. We organiseren ook wel informatiebijeenkomsten, maar dan komen er vaak niet meer dan 10 mensen per keer. De aantallen zijn dus nooit erg hoog. Misschien ligt het er ook aan dat we in de zomer hebben stilgelegen. Voor de zomer werd het inloopspreekuur drukker bezocht. Wel zijn er andere delen van het land waar het beter loopt dan in Houten. In Gelderland bijvoorbeeld, daar doen ze dit al een langere tijd. Doe Mee met het OV is daar al veel bekender.’
Denkt u dat meer reclame maken ervoor kan zorgen dat er meer mensen in Houten gebruik maken van de organisatie?
‘De organisatie is landelijk en die probeert via de gemeente en het regionale nieuws meer bekendheid te kweken. Daarnaast is er een website en maken ze gebruik van facebook. Toch blijft het een lastige vraag waar wij het beste reclame kunnen maken. Rond november hebben twee jongere professionals zich bekommerd om de reclame. Hierna hadden we een opkomst van 10 mensen, waar ik het al eerder over had. Je zou dan kunnen zeggen dat op de juiste manier reclame maken wel echt helpt. Dit is alleen niet onderzocht, wat wel jammer is.’
Blijft Doe mee met het OV in Houten?
‘Dat is de vraag. Je kunt simpelweg niet ontkennen dat de opkomstcijfers heel erg laag zijn. Soms zit ik hier anderhalf uur niks te doen, dan ga ik maar op mijn laptop werken, maar daar doe ik het eigenlijk niet voor. In principe gaan we gewoon door, maar er moet wel behoefte aan zijn. Eerst moet de behoefte aangewakkerd worden. Veel mensen pakken gewoon de auto. Als dat niet meer gaat door ouderdom is de drempel om met het openbaar vervoer te gaan groot. Mensen hebben dat dan al een lange tijd niet meer gedaan. Voor de leeftijdskorting moet je een app downloaden. Dit is voor veel ouderen lastig. Er zit hier vanuit de overheid ook een loket voor vragen. Het is nog een idee om hiermee te gaan samenwerken.’