HOUTEN – In 2024 is het aantal mensen dat in Houten werd bekeurd op rijden onder invloed fors gestegen. In totaal schreef de politie vorig jaar 75 bekeuringen uit. Dat is ruim het dubbele vergeleken met 2019, toen het nog om 35 gevallen ging. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De toename past in een landelijke trend, maar Houten valt extra op. In de jaren tussen 2010 en 2023 lag het aantal overtredingen tussen de 30 en 50 per jaar. In 2024 werd dus een duidelijk hoger aantal overtreders gepakt.
Zichtbare toename
“Landelijk zien we sinds 2017 een duidelijke stijging van het aantal bestuurders dat onder invloed rijdt,” zegt Patrick Rugebregt van SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek. “Het aantal is bijna verdubbeld. De reden? Die is niet helemaal duidelijk. Mogelijk zijn mensen meer gaan drinken of gebruiken. Maar het speelt ook mee dat er minder wordt gecontroleerd. De traditionele alcoholfuiken zie je volgens hem nauwelijks nog. “En als er minder zichtbare controles zijn, vergroot dat het risico dat mensen tóch met een slok op in de auto stappen.”
Minder controle
Hoeveel de politie in Houten precies controleert, is niet bekend. “Wij houden zelf geen toezicht op de politie-inzet,” zegt Rugebregt. “En er worden geen landelijke cijfers bijgehouden over hoeveel uren er in een regio aan alcoholcontroles worden besteed. Maar dat het minder is geworden, merken we wel.” Hij verwijst naar de tweejaarlijkse metingen van Rijkswaterstaat. Daaruit blijkt dat het rijden onder invloed toeneemt. “Die rapporten geven een goed beeld van de trend. Al zijn ze niet per gemeente uitgesplitst. Je moet ze echt napluizen om dat boven tafel te krijgen.”
Reactie gemeente
Arjen de Boer, beleidsmedewerker Verkeer bij de gemeente Houten, bevestigt dat de gemeente hier geen directe rol in heeft. “Wij beheren de wegen en zorgen voor een veilige inrichting. De handhaving ligt volledig bij de politie,” zegt hij. Toch houdt de gemeente het onderwerp wel in de gaten. “Verkeersveiligheid is belangrijk. We werken waar mogelijk samen met politie en andere organisaties, bijvoorbeeld bij bewustwordingsacties. Maar we voeren zelf geen controles uit. Dat kunnen en mogen we niet.” De Boer roept inwoners op om alert te blijven. “Zie je iemand onder invloed achter het stuur stappen? Bel dan de politie. Ook dat is verkeersveiligheid.”
Structureel of uitschieter?
Of het hoge aantal van 2024 een eenmalige uitschieter is of het begin van een nieuwe trend, is nog niet duidelijk. “We moeten de cijfers van de komende jaren afwachten,” zegt Rugebregt. “Maar het is wel een signaal. Als het aantal in één jaar tijd zó sterk stijgt, zegt dat iets. Over gedrag op de weg en over hoe zichtbaar de handhaving is.” Houten volgt volgens hem de landelijke lijn. “In heel Nederland stijgt het aantal gevallen van rijden onder invloed. Houten is daarin geen uitzondering, maar de stijging is hier wel erg scherp.”
Wake-up call
Volgens SWOV is het belangrijk dat er opnieuw aandacht komt voor controles, bewustwording en gedrag. “Zonder handhaving verandert er weinig,” zegt Rugebregt. “En als mensen het idee krijgen dat ze toch niet gepakt worden, dan nemen ze sneller het risico.” Voor Houten is de forse stijging in 2024 een wake-up call. De cijfers laten zien dat rijden onder invloed nog altijd voorkomt en zelfs toeneemt. “Daar moeten we met z’n allen iets mee,” besluit De Boer. “Veilig verkeer maken we samen. Iedere inwoner draagt daaraan bij. En dat begint bij verantwoordelijk gedrag op de weg.”