HOUTEN – Johan van der Berg (54) is vanaf huis uit grafisch ontwerper en is daarnaast eigenaar van de platenzaak De Groeverij in Houten. In zijn winkel merkt hij de groei van interesse in platen en hoopt hij kleine en lokale artiesten een podium te geven.
Oprichting
8 jaar geleden had ik thuis een stuk of 200 à 300 platen staan. Dat is voor een platenliefhebber best bescheiden en niet per se iemand die dan ook een platenzaak wil beginnen. Gewoon leuk, af en toe wat draaien en af en toe een plaat in een kringloop kopen. In een van die kringlopen kwam ik een vrouw tegen, mevrouw Post uit Driebergen. Zij had thuis 1500 platen staan van haar overleden man en vroeg aan mij of dat niet misschien iets voor mij was, omdat zij er graag van af wou. Lang verhaal kort. Ik heb toen op een gegeven moment die platen gekocht en toen had ik er opeens bijna 2000 in huis staan. Dat was voor mij eigenlijk wel het signaal dat ik er ook wat anders mee kon. Vervolgens kwam ik in een proces: ik dacht, wat wil ik? En wat willen deze platen nou tegen me zeggen? Ze stonden thuis in de weg, allemaal bananendozen vol. Toen zag ik dat dit winkelpandje, waar toen nog een winkel met printerbenodigdheden zat, vrij zou komen te staan. Vervolgens ben ik een keertje binnen gaan kijken en ik denk dat ik het toen ben gaan doen, omdat ik het me echt kon voorstellen.
Winkel in Houten
Ik ben mijn winkel in Houten begonnen voor de uitdaging, maar ook het gemak. Ik loop hier in 10 minuten heen, dus kan het hier ook makkelijk doen voor mezelf. Ik ken wat mensen in de buurt en kan ook gewoon even met de auto een voorraadje brengen of bijvoorbeeld. Mensen zeggen ook weleens tegen me dat ze het een leuke winkel vinden, maar dat ik het in Utrecht had moeten doen. Maar ik vind het ook wel leuk om die lokale ondernemer te zijn, ook al is het winkelklimaat hier niet per se makkelijk. Ik denk dat het meer lef toont om het hier in Houten te doen.
Populairiteit van platen
Ik ben 7 jaar geleden begonnen en zit zelf en met de winkel ook in een groeiproces. Dat gaat misschien wel een beetje hand in hand met hoe de platen weer populair zijn geworden. Aan de ene kant denk ik dat die groei te maken heeft met een hele krachtige industrie, een marketingmachine die ervoor zorgt dat mensen iets willen hebben. Maar dat gaat natuurlijk hand in hand met dat er ook veel mensen zijn die het vinden, kopen en draaien van platen gewoon echt een heel leuk idee vinden. In de winkel komen erg veel verschillende mensen: man, vrouw, jong en oud, maar het zwaartepunt zal heus wel op mannen en oud liggen. Maar ik zie ook jongeren; artiesten zoals Taylor Swift, Billie Eilish en Harry Styles hebben mensen echt wel naar de platenzaak weten te krijgen, en op dat soort namen komen vooral jongeren af. Ik moet ook eerlijk zeggen dat dat vaak hele mooie, verzorgde producten zijn waarvan ik me best kan voorstellen dat je ze wil hebben. Het is toch een mooi teken van een artiest, echt iets fysieks.
Een open podium
Wat ik ook nog doe, is het open podium; dat zijn kleinschalige concerten. We kunnen hier in de winkel zo’n 30 stoelen kwijt en dan verkopen we wat kaartjes. Er treedt een mix op van mensen uit de buurt die wat waard zijn of die wat kunnen, vaak met eigen materiaal, omdat ik dat belangrijk vind, en artiesten waarmee ik in contact kom, omdat ik tegenwoordig ook veel meer in circuits zit. Mensen die hier hebben gespeeld, brengen me dan bijvoorbeeld weer in contact met andere artiesten. We hadden laatst bijvoorbeeld Burning Hell, een band uit Canada die dan een kleinschalige tour door heel Europa doet en contact opneemt: zo van hey, we horen dat je bij jou goed kan spelen. Als het geld dan klopt en er genoeg interesse is, dan doen we het. Ik vind het belangrijk dat kleinschalige artiesten die soms heel groots kunnen zijn een plek hebben om Houten te bereiken. Dat die artiesten aandacht en enthousiasme krijgen. Maar ook dat de evenementen de groeverij zichtbaar maken en profileren. Ik vind het belangrijk mensen te laten zien wat ik waard ben en waar ik om geef. Een van mijn regels is dat ik in die zin mijn eigen graadmeter ben; ik moet het zelf ook leuk vinden om naar deze winkel te komen. Als dat niet het geval is, dan zie ik dat als een signaal.
Toekomst
In de toekomst hoop ik nog meer bereik en aanloop te creëren. Het gaat niet slecht, maar het zou mooi zijn als ik nog meer mensen bereik. Ik hoor toch nog vaak van: ik wist niet dat je hier zat, dan wordt het toch nog ontdekt. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om constant te blijven, niets te geks te doen. Ik wil het niet forceren; als iemand hier komt en een goede indruk krijgt, vind ik dat voldoende.