Houten

Selecteer Pagina

“Geen lintje, maar een klimop – in echte Bever-stijl”

“Geen lintje, maar een klimop – in echte Bever-stijl”

HOUTEN- Casper van Lier, teamleider sales bij Bever in Houten, kijkt met trots terug op de feestelijke opening van het vernieuwde filiaal. Na elf jaar dienst in verschillende Bever-winkels is hij sinds twee jaar teamleider. Met een mix van interactieve activiteiten, een speciale barista koffie en een DJ is de opening feestelijk afgetrapt.

Wat maakte de opening van de winkel zo bijzonder?
“De aftrap was allesbehalve standaard. Geen rood lintje, maar een klimopplant om in Bever-stijl te blijven. En ook geen schaar, maar twee tweedehands hakbijlen uit onze recyclehoek. Burgemeester Karen Heerschop hakte de plant enthousiast door, in bijzijn van ambassadeur Thomas van de Vlugt  en CEO Albert Scholte. Dat zette direct de toon: het liep meteen storm. En als kers op de taart kwam ook Fred van Olphen langs, de oprichter van Bever. Ook voor hem was het een bijzonder moment – hij opende bijna vijftig jaar geleden de eerste Bever-winkel in Den Haag.”

Hoe zag het openingsweekend eruit?
“Het hele paasweekend stond in het teken van beleving. We hadden een stapelkortingactie: hoe meer je uitgaf, hoe meer korting je kreeg. Daarnaast was er een barista aanwezig die koffie met ons logo serveerde, en een DJ zorgde voor de sfeer. Om klanten extra te betrekken hebben we  ‘Kraak de tent’ bedacht. Klanten kregen bij aankoop een code. Wie daarmee het hangslot kon openen, won een waardebon van 250 euro. En ja, er was uiteindelijk een gelukkige winnaar!”

Wat deed dat met jou als teamleider, in aanloop naar zo’n weekend?
“Ik was eerlijk gezegd niet nerveus. We hebben goede voorbereidingen getroffen. Het resultaat mocht er zijn: we hebben niet één, maar twee keer ons verkooprecord gebroken. Eerst op vrijdag, en zaterdag gingen we daar nog overheen. Het vorige record stamde uit 2012 in Den Haag. Dat maakt me ongelooflijk trots op het team.”

Wat onderscheidt deze winkel van andere Bever-filialen?
“Ten eerste is het filiaal twee keer zo groot als het vorige in Houten. Alles is geüpdatet naar het nieuwste Bever-concept: strak, modern en overzichtelijk. Ook de collectie is fors uitgebreid. Het idee is dat alles wat op onze website te vinden is, ook fysiek in Houten verkrijgbaar is. Je zou kunnen zeggen dat dit filiaal de nieuwe flagship store is.”

Met zo’n grote collectie rijst de vraag: hoe blijft Bever duurzaam?
“Het klopt dat we veel producten importeren, vaak van merken uit de VS of Scandinavië. Maar het betekent niet dat al die spullen dáárvandaan komen; veel wordt geproduceerd in Azië. Maar goed we beseffen dat er een spanningsveld zit tussen commercie en duurzaamheid. Daarom nemen we diverse maatregelen: we proberen advies te geven zodat ook oude spullen van de klant zo lang mogelijk mee gaat. Als iets gemaakt kan worden geven we dat altijd aan. We hebben een eigen atelier voor reparaties, en een wasservice met milieuvriendelijke middelen in eigen beheer. Ook bieden we verhuur aan – bijvoorbeeld voor tenten. Zo kunnen mensen duurzaam recreëren zonder direct te hoeven kopen.

Is die balans tussen duurzaamheid en commercieel succes lastig?
“Zeker. We zijn geen goede doelenorganisatie, maar een commercieel bedrijf. Er moet een gezonde financiële basis zijn. Tegelijkertijd willen we wél zo duurzaam mogelijk werken. We zoeken continu naar een evenwicht. Soms wringt dat, maar ik geloof dat we op de goede weg zijn.”

 

 

Over de auteur

Bo Brul

Bo Brul (2006) student School voor Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. geboren en getogen in Zwolle, aldus een echte blauwvinger. Afgestudeerd aan de Havo, aan het Deltion sprint lyceum. Als reislustige en spontane meid, denk ik dat correspondentie perfect op mij aansluit. Dit is dan ook mijn doeleinde binnen de studie.