Houten

Selecteer Pagina

Fietsersbond Houten: ‘Fatbikes brengen risico’s mee’

Fietsersbond Houten: ‘Fatbikes brengen risico’s mee’

HOUTEN – De populariteit van fatbikes is ook in Houten niet meer te negeren. Vooral onder jongeren zijn de elektrische fietsen in trek. Maar de populariteit van deze voertuigen zorgt volgens Fietsersbond Houten voor nieuwe uitdagingen op het fietspad. Voorzitter JanPeter Westein ziet de risico’s toenemen, vooral als het gaat om jonge gebruikers. “Soms zie ik kinderen uit groep 8 op een fatbike naar school rijden, dat is gewoon gevaarlijk”.

Waarom denkt u dat jongeren kiezen voor de fatbike?
Dat heeft denk ik vooral te maken met uitstraling en gemak. Het is een stoer voertuig, een beetje te vergelijken met een brommer. Daarnaast hoef je op een fatbike vaak minder moeite te doen: je hoeft niet te trappen, je gaat sneller, en je bent in korte tijd waar je moet zijn.

Maakt de Fietsbond zich zorgen over de opkomst van de fatbike in Houten?
Ja, tot op zekere hoogte. Het zijn niet per se grote zorgen, maar we merken wel dat het spanningen veroorzaakt. Vooral op drukke fietspaden. En dan heb je ook nog het feit dat sommige kinderen echt nog jong zijn. Ik heb wel eens een kind uit groep 8 op zo’n ding zien rijden. Dat is gewoon niet verantwoord. Een fatbike is groot, zwaar, en veel moeilijker te besturen dan een gewone fiets.

Zou een minimumleeftijd voor fatbikes een oplossing zijn?
Misschien wel. Maar dan moet je ook naar de gevolgen kijken. Als jongeren geen fatbike meer mogen gebruiken, gaan ouders misschien eerder de auto pakken. En dat levert weer meer drukte en vervuiling op. Dus je moet een balans zoeken. We pleiten daarom meer voor betere handhaving dan voor strenge verboden.

Wat bedoelt u precies met betere handhaving?
Er zijn nu veel fatbikes die zijn opgevoerd, maar er wordt nauwelijks gecontroleerd. Als we ervoor zorgen dat fatbikes niet opgevoerd zijn en gebruikers zich aan de verkeersregels houden, zou dat al een hoop schelen. Ook educatie is belangrijk, jongeren moeten leren hoe je je verantwoordelijk gedraagt op zo’n voertuig.

Ziet u een rol voor de Fietsersbond in dit debat?
Zeker. We proberen invloed uit te oefenen op lokaal beleid. Dat doen we bijvoorbeeld door inbreng te leveren bij herinrichtingen van fietspaden. In Houten worden de fietspaden steeds drukker, van bezorgscooters tot bakfietsen, en nu dus ook fatbikes. We dringen erop aan dat fietspaden breder worden aangelegd, bijvoorbeeld minimaal vier meter bij tweerichtingsverkeer.

Zijn er plekken in Houten waar het nu al echt knelt?
Ja, een bekend voorbeeld is de Molen. Dat is een belangrijke route naar het centrum. Bij een recente herinrichting wilden ze het fietspad versmallen, maar daar hebben we bezwaar tegen gemaakt. Ook zijn er bochten met weinig zicht, waar snelheidsverschillen gevaarlijk zijn. Die plekken zouden echt moeten worden aangepakt.

Hoe kijkt u naar de toekomst van de fatbike?
Ze zullen blijven. Maar als we willen dat ze veilig deel blijven uitmaken van het verkeer, moeten we nu nadenken over duidelijke regels, educatie en infrastructuur. Dan kunnen we profiteren van de voordelen, zonder dat het ten koste gaat van andere weggebruikers.

Over de auteur

Bastiaan Vleesenbeek

Mijn naam is Bastiaan, ik ben 19 jaar en ik woon in Rotterdam. Ik heb vorig jaar mijn mbo-opleiding mediaredactie afgerond en studeer nu journalistiek. Ik hou ervan om creatief bezig te zijn en me te verdiepen in allerlei onderwerpen. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te lezen en om te hardlopen.