Houten

Selecteer Pagina

Gemeenten Houten neemt nieuwe stap richting doorfietsroute naar Utrecht

Gemeenten Houten neemt nieuwe stap richting doorfietsroute naar Utrecht

Houten – Op 25 maart ondertekenden twee wethouders van Houten en Bunnik samen met een gedeputeerde van de provincie Utrecht een samenwerkingsafspraak voor het realiseren van een zogeheten doorfietsroute. Het ondertekenen van het gezamenlijke plan is een belangrijke stap om de fietsroute in 2027 te kunnen openen. In de afspraken staat onder andere hoe het ontwerp van de route er nu uitziet, wat er zal worden verbeterd aan de huidige wegen en infrastructuur, en hoe het project zal worden betaald.

Het uiteindelijke doel van de doorfietsroute is om mensen aan te moedigen en te motiveren om vaker in plaats van de auto voor de fiets te kiezen. De totale lengte van de route zal 8,5 kilometer zijn en deze zal station Houten Castellum verbinden met het Utrechtse Science Park. Het verschil tussen een doorfietsroute en een normale weg is dat er meer ruimte en veiligheid wordt geboden aan fietsers, bijvoorbeeld door vaker voorrang te geven of door het plaatsen van extra verlichting. Ook zullen sommige wegstukken worden aangepast om gevaarlijke situaties te voorkomen. De route loopt via de Rijsbruggerweg langs bos Nieuw Wulven, over de huidige fietsbrug bij station Bunnik en vervolgens door het dorp richting het Science Park. Door het hele traject te verbeteren hopen de gemeenten en de provincie dat inwoners vaker kiezen voor de fiets, vooral als het gaat om woon-werkverkeer over korte, maar ook middellange afstand.

Een belangrijk onderdeel van het plan is het aanpassen van de loopbrug over de A12 bij station Bunnik. Volgens de samenwerkende gemeenten en de provincie zorgt deze oude brug er nu nog voor dat mensen soms toch besluiten om niet op de fiets te stappen. Gedeputeerde André van Schie zegt hierover: “De volgende stap is om de brug te vervangen door een moderne fiets- en voetgangersbrug. Zo maken we de route nog aantrekkelijker voor forenzen.” Op die manier wordt het hele fietstraject een stuk toegankelijker voor reizigers

Door een betere fietsroute te creëren, hopen de gemeenten en de provincie ook dat de files van en naar werk rondom Utrecht afnemen. Wouter van den Berg geeft aan: “We hopen met deze fietsroute een beter alternatief te maken waarmee we ook het wegennet kunnen ontlasten en de filedruk kunnen verlichten.” De hoeveelheid mensen die in heel Nederland op hun fiets naar het werk gaan is van 2022 tot 2024 met 16% gestegen, een groei die beleidsmakers en gemeenten door hopen te zetten.

Aangezien de fietsroute door meerdere gemeenten loopt, is het belangrijk dat deze gemeenten goed met elkaar samenwerken. Van den Berg benadrukt dit nogmaals: “Ik ben erg blij om samen met provincie Utrecht en gemeente Bunnik stappen te zetten om deze doorfietsroute aan te leggen. Deze regionale fietsverbinding zorgt ervoor dat we sneller en op een gezonde manier door het Kromme Rijngebied kunnen fietsen.

De doorfietsroute zal in de toekomst deel uitmaken van een groter netwerk van in totaal negen andere routes die in de provincie Utrecht worden aangelegd. Andere voorbeelden van routes zijn bijvoorbeeld de F28 van Amersfoort naar Utrecht en de F225 van Veenendaal naar Utrecht Science Park. Door deze routes te combineren, ontstaat er een sterk fietssysteem, waardoor er volgens de bedenkers meer mensen op de elektrische of normale fiets zullen stappen.

 

 

Disclaimer: de auteur heeft de bronnen in dit artikel niet zelf gesproken en de quotes uit andere publicaties gehaald.

Over de auteur

Finn T

Finn Teunissen zit momenteel nog in het eerste jaar van de studie journalistiek maar weet wel al dat hij de studie volgend jaar niet zal vervolgen.