Houten

Selecteer Pagina

Kinderen in Houten breakdancen tussen de boeken tijdens de Kinderboekenweek

Kinderen in Houten breakdancen tussen de boeken tijdens de Kinderboekenweek

HOUTEN- De bibliotheek in Houten is tijdens de Kinderboekenweek druk bezig geweest met het organiseren van verschillende activiteiten, waarbij het Kinderboekenweek thema van dit jaar ‘lekker eigenwijs’ centraal staat. Ze eindigde de Kinderboekenweek met een workshop breakdance in de bibliotheek Houten-Centrum op zaterdag 12 oktober voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. 

Terwijl de laatste boekenkasten nog worden verschoven, stromen de eerste kinderen al binnen. In het begin verschuilen ze zich nog achter hun ouders, maar op het moment dat de rust in de bibliotheek onderbroken wordt door de luide muziek, richten ze zich op de dansvloer. De kinderen staan met open monden te kijken hoe Kenny Mahadewsing, de breakdance instructeur van Break4U, verschillende moves laat zien. Mahadewsing, die zelf al 10 jaar lang breakdancet, geeft meerdere breakdance workshops, zo vertelt hij: Ik hoop door het geven van dit soort workshops, kinderen in contact te laten komen met een nieuwe dansstijl en ze te inspireren om te gaan breakdancen. Zelf ben ik namelijk ook begonnen met breakdance door middel van een workshop’. Nadat Mahadewsing een aantal van zijn breakdance moves heeft laten zien, is het de beurt aan de kinderen. 

Breakdance is een dansstijl die ontstaan is in het stadsdeel The Bronx van New York, in het jaar 1970. Samen met graffiti, rap en dj’s, vormt breakdance ‘hiphop’. Bij breakdance worden verschillende acrobatische bewegingen uitgevoerd, waarbij er altijd een lichaamsdeel, zoals het hoofd en de rug, in contact staat met de grond. Bij deze dansstijl staat zelfexpressie en creativiteit centraal. De workshop wordt daarom ook afgetrapt met een creatieve opdracht, waarbij de kinderen zelf een ‘coole move’ mogen verzinnen. Armen en benen gaan alle kanten op en de schoenen maken een piepend geluid op de vloer, terwijl ze alles uit de kast halen om een eigen move te bedenken. De kinderen mogen hierbij dan ook ‘lekker eigenwijs’ zijn. Jipke Lezwijn, die werkzaam is bij de bibliotheek in Houten, zei dan ook: ‘Wij hebben als bibliotheek bewust gekozen voor de workshop breakdance. Tijdens het breakdancen ga je een eigen stijl vinden en zelf moves maken, dat vinden wij goed passen bij het thema ‘lekker eigenwijs’ van de Kinderboekenweek dit jaar’. 

Tijdens de breakdance workshop krijgen de kinderen alle ruimte om zelf moves en poses te bedenken. Ze hebben bijvoorbeeld een eigen ‘freeze’ bedacht, hierbij is het de bedoeling dat de kinderen zo stil mogelijk in een eigen bedachte pose moeten blijven staan. De kinderen kijken elkaar giechelend aan, terwijl de een na de andere hun balans verliest. Ook oefenen de kinderen met op het ritme dansen, van staand naar laag dansen en met een stoere pose het podium verlaten. Terwijl de kinderen samen tussen de boeken aan het dansen zijn, vertelt Lezwijn waarom de bibliotheek deze activiteiten organiseert tijdens de Kinderboekenweek: ‘Tijdens de Kinderboekenweek is het doel om kinderen weer meer te laten lezen. Wij willen de kinderen naar de bibliotheek laten komen voor de activiteiten, zodat de kinderen in de toekomst weten waar ze de bibliotheek kunnen vinden en uiteindelijk ook boeken komen lenen’. 

Aan het eind van de workshop krijgen de kinderen de kans om al hun eigen bedachten moves en poses nog één keer aan elkaar te laten zien. De kinderen gaan om de beurt met rode wangetjes in het midden van de dansvloer staan, terwijl de ouders glimlachend de ‘lekker eigenwijze’ creaties van hun kinderen vastleggen. Mahadewsing vertelt dat hij het mooi vindt om te zien hoe de kinderen er helemaal op in gaan: ‘Ze zijn allemaal super creatief en doen ontzettend hun best. Ze leren de moves en poses erg snel en komen er zo ook achter dat ze meer kunnen dan ze zelf denken’’. Ook Lezwijn vertelt dat ze erg tevreden is over de workshop: De kinderen vinden het erg leuk. Vandaag waren er meerdere kinderen, die ook aan andere workshops van de afgelopen week mee deden. Wij zijn blij om te zien dat de kinderen terugkeren voor de activiteiten en het lenen van boeken. Voor ons was het een geslaagde Kinderboekenweek’.

Na afloop van de workshop verlaten de kinderen de bibliotheek met rode hoofdjes. Ook de gel en de strakke staarten hebben het niet overleefd, want de haren staan alle kanten op. De werknemers van de bibliotheek praten onderling tevreden over de georganiseerde activiteiten van de afgelopen Kinderboekenweek en dat ze blij zijn dat het lezen op deze manier weer onder de aandacht gebracht kan worden. Terwijl de kinderen dansend over de straat naar huis gaan, worden de boekenkasten weer teruggezet op zijn plek. De rust is weer wedergekeerd in de bibliotheek van Houten-Centrum. 

 

Over de auteur