Houten

Selecteer Pagina

Jumbo Houten probeert klanten te stimuleren om gezondere keuzes te maken, door middel van productplaatsing

Jumbo Houten probeert klanten te stimuleren om gezondere keuzes te maken, door middel van productplaatsing

Foto: Jumbo Houten spoorhaag

HOUTEN-De Jumbo in Houten probeert klanten te stimuleren om gezondere keuzes te maken. Door groente en fruit op andere plekken in de winkel te presenteren, bijvoorbeeld bij de kassa. Filiaalmanager Annemarie Uijttewaal legt uit dat de landelijke promoties, gericht zijn op ongezonde producten. Dit wordt vastgesteld door het hoofdkantoor en leveranciers.

‘Wij moeten de landelijke acties volgen. Afspraken met leveranciers zoals Unilever en PepsiCo worden centraal gemaakt. Daar hebben we als winkel geen invloed op,’ zegt Uijttewaal. Toch probeert de Jumbo in Houten lokaal gezonde producten zichtbaar te maken. Door vers acties bij de kassa te plaatsen. Uit recent onderzoek van denktank Questionmark, in samenwerking met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting. Blijkt dat 83 procent van de supermarktacties in Nederland, gericht is op ongezonde producten.

De gemeente Houten heeft recentelijk een projectgroep opgericht, om de bewoners van Houten bewuster te maken van gezondere leefstijlkeuzes. ‘Uijttewaal is bereid om mee te werken aan lokale projecten, op voorwaarde dat deze passen binnen het beleid van het hoofdkantoor. ‘Ik sta er open voor, maar we zijn afhankelijk van de middelen die we ontvangen,’ zegt ze.

Volgens Uijttewaal spelen supermarkten een belangrijke rol in het eetpatroon van klanten, maar commerciële belangen kunnen het lastig maken om gezondheid altijd voorop te stellen. ‘Het draait in de retail om omzet. Dat maakt het soms moeilijk om gezondheid prioriteit te geven. Toch proberen we met de mogelijkheden die we hebben bij te dragen aan een gezonder aanbod,’ aldus Uijttewaal.

 

Over de auteur