HOUTEN – Strengere regels voor fatbikes, zoals een helmplicht en een minimumleeftijd, krijgen brede steun onder Nederlanders, blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Volgens een fietsenwinkel in Houten blijft de veiligheid echter afhangen van handhaving en kwaliteitscontrole.
Ruim 6900 mensen namen deel aan de peiling van VVN. Negen op de tien respondenten willen een minimumleeftijd van 16 jaar, en meer dan acht op de tien pleiten voor een landelijke helmplicht. Veel deelnemers noemen te hoge snelheden een belangrijke bron van onveiligheid.
De zorgen over fatbikes worden gedeeld door Michiel Jansen van de Giant Store in Houten. Hij benadrukt dat handhaving essentieel is: ‘Je moet een manier vinden om verschillende categorieën te maken en streng te controleren op opgevoerde voertuigen.’ Hij wijst ook op de kwaliteit van veel goedkope fatbikes: ‘Een serieuze elektrische fiets kost duizenden euro’s, terwijl fatbikes vaak goedkoop worden gemaakt met onderdelen van lage kwaliteit.’
Veiligheid boven verkoop
Hoewel de Tweede Kamer zich inzet voor strengere regels voor fatbikes, blijven er juridische obstakels. Minister Madlener van Infrastructuur heeft aangegeven dat het lastig is om fatbikes wettelijk te onderscheiden van andere elektrische fietsen.
In de praktijk speelt de verkoop van fatbikes volgens Jansen nauwelijks een rol bij gespecialiseerde winkels zoals de Giant Store. ‘We repareren ze niet, omdat de onderdelen vaak onbekend en van lage kwaliteit zijn. Bij ons in de winkel gaat de voorkeur duidelijk uit naar reguliere elektrische fietsen.’
Zowel VVN als fietsenwinkels pleiten voor actie. Naast regelgeving is volgens Jansen ook bewustwording belangrijk: ‘Ik zou mensen adviseren om te investeren in een goede fiets in plaats van een goedkope fatbike. Veiligheid begint bij de bron.’
Michiel Jansen werknemer van de fietsenwinkel GIANT in Houten geeft zijn mening over de veiligheid van fatbikes en wat er tegen gedaan moet worden.