Houten

Selecteer Pagina

Cultuureducatie in Houten: “We doen het samen”

Cultuureducatie in Houten: “We doen het samen”

HOUTEN – In Houten groeit de aandacht voor cultuureducatie op basisscholen. Onder de vlag van het Cultuureducatieconvenant werken scholen, de gemeente, Kunst Centraal en culturele instellingen samen om álle kinderen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. “Cultuureducatie is er voor ieder kind, ongeacht achtergrond,” zegt Ellen Löwik, adviseur en projectleider bij Kunst Centraal.

Dat kinderen in Houten naar een dansvoorstelling gaan, zelf theater maken of een kunstproject doen, is geen toeval. “We proberen elk kind op jonge leeftijd kennis te laten maken met verschillende vormen van cultuur. Zo ontdekken ze hun eigen talenten én leren ze beter naar zichzelf en anderen kijken,” vertelt Löwik. Kunst Centraal organiseert dat proces voor basisscholen in de hele provincie Utrecht.

In Houten is de samenwerking vastgelegd in een cultuurconvenant. “Dat convenant zorgt ervoor dat alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen,” zegt Löwik. “Het is een afspraak waarin scholen, culturele instellingen en de gemeente zich committeren aan gezamenlijke doelen voor cultuureducatie.”

Toch klinkt soms kritiek: zou zo’n convenant niet te veel top-down zijn geregeld? Löwik herkent dat, maar is het daar niet mee eens. “Juist door samen af te spreken wie wat doet, creëren we ruimte voor lokale initiatieven. Instellingen zoals Theater Aan de Slinger en dansscholen in Houten worden uitgenodigd om actief aan te sluiten.”

Het culturele aanbod komt niet zomaar tot stand. Kunst Centraal selecteert jaarlijks kunstenaars en culturele instellingen die lessen of optredens verzorgen. Daarbij wordt gekeken naar kwaliteit én aansluiting bij de belevingswereld van leerlingen. “We evalueren alles met de scholen. Wat vinden leerlingen ervan? Wat werkt in de klas? Die input nemen we mee in het volgende jaar,” aldus Löwik.

De financiering is een mix van gemeentelijke bijdragen, subsidie vanuit het rijk en cofinanciering door scholen zelf. Dat systeem werkt goed, stelt Löwik, “omdat het aanbod zo voor iedereen toegankelijk blijft.”

Uiteindelijk draait het volgens haar om meer dan kunst alleen. “We willen kinderen stimuleren om zich te uiten, hun creativiteit te gebruiken en zich te verplaatsen in anderen. Dat draagt ook bij aan hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Cultuureducatie hoort er gewoon bij.”

Over de auteur

Alexandra Wilkes

Mijn naam is Alexandra Wilkes, ik zit in mijn eerste jaar van de school van Journalistiek. Ik heb een passie voor verhalen vertellen door middel van beeld en audio. Ik hoop dat ik met mijn werk een maatschappelijk rol speel en trots kan zijn op mijn werk.