HOUTEN – De Utrecht Marathon van 18 mei, die dit jaar ook door Houten liep, heeft niet alleen positieve reacties opgeleverd. Een aanzienlijk aantal deelnemers en vrijwilligers meldde zich met klachten over zwerfafval langs het parcours en gebrekkige communicatie vooraf. De gemeente Houten en de organisatie van de marathon zelf lijken achter te blijven in het aanpakken van deze problemen.
Patrick Stoof, inwoner van Houten, constateerde samen met zijn vrouw dat er veel afval was achtergebleven na de marathon. ‘Tijdens een wandeling liepen we aan het begin van de avond de kilometers 14 t/m 19 van het parcours, van de Mossen richting ‘t Goy en terug langs Wickenburgh. We zagen overal afval liggen: gelverpakkingen, bekertjes en sponsjes. Het leek alsof er nauwelijks opruimacties waren geweest,’ vertelt Stoof. Samen met zijn vrouw heeft hij de hele route afval geraapt. Over zo’n 6 kilometer raapten ze meer dan 350 stuks zwerfafval, waarvan 90% uit stukjes van verpakkingen en gelletjes bestond. Dat is 1 stuk afval per 15 meter parcours. ‘Ondanks dat er afvalbakken langs het parcours stonden en er twee veegwagens na afloop langs de route reden, kunnen we vaststellen dat het opruimen door de organisatie niet geslaagd is,’ aldus Stoof. Uiteindelijk heeft Stoof zo’n 14 kilometer gelopen en gefietst om het afval op te ruimen.
Regels moeten echt beter gehandhaafd worden
Het probleem beperkt zich echter niet alleen tot het zwerfafval. Ook de communicatie over het evenement was een punt van zorg. De gemeente Houten heeft aangegeven dat ze niet direct betrokken was bij de organisatie van de marathon. De organisatie van het evenement kwam uit Utrecht, maar een goede afstemming met Houten leek te ontbreken. Volgens burgemeester Karen Heerschop, die niet zelf aanwezig was tijdens het evenement, waren er eerder al zorgen over de communicatie met de inwoners. ‘Ik weet dat er wat gedoe was over de wegafsluitingen en aangezien een groot deel van het parcours door Houten liep, had de organisatie de inwoners beter moeten informeren. Dat staat ook in de vergunning.’
Heerschop geeft aan dat de gemeente in de toekomst strenger zal toezien op de naleving van de afspraken in de vergunning. ‘Als het niet goed gebeurt, moeten we bij de vergunning duidelijker aangeven dat we zonder goede organisatie geen vergunning kunnen verstrekken,’ aldus de burgemeester.
Geen reactie van de organisatie
Stoof besloot het afval probleem aan te kaarten bij de organisatie van de marathon. ‘Ik heb de organisatie een e-mail gestuurd met mijn zorgen en suggesties voor verbetering. Het lijkt mij belangrijk dat er iets wordt gedaan aan het zwerfafval. Helaas heb ik hier tot op heden geen reactie op ontvangen.’
Golazo Events, de organisator van de Utrecht Marathon, heeft echter wel op de website aangegeven aandacht te besteden aan het milieu en de impact van hun evenementen. Ze werken samen met stakeholders om de milieu-impact te beperken, bijvoorbeeld door het gebruik van duurzame materialen en het minimaliseren van afval. Op de website staat: Wij proberen afval zo veel mogelijk te voorkomen en op een zo duurzaam mogelijke manier te verwerken. Het is echter duidelijk dat dit in dit geval niet goed is doorgevoerd.
Heleen Groenenberg van Loopgroep Houten was een van de vrijwilligers die hielp bij de verzorgingspost in Houten en ook zij bevestigt de problemen met het afval. ‘Bij de verzorgingspost hadden we alles goed voorbereid: papieren bekertjes, trays voor de bekertjes en voldoende sportdrank. Maar zoals het vaak gaat, kwamen de meeste bekertjes naast de afvalbakken terecht. Gelukkig waren er bezems en hebben we met een aantal vrijwilligers alles opgeruimd en weggegooid bij de verzorgingsposten,’ vertelt Groenenberg. Hoewel het op haar post goed was geregeld, zag ook zij dat het afval tussen de verzorgingsposten in de bermen achterbleef.
De vraag is wat er in de toekomst kan worden gedaan om dit soort problemen te voorkomen. Zowel Stoof als Groenenberg pleiten voor een striktere handhaving van de afspraken in de vergunning. Stoof: ‘De organisatie heeft de verantwoordelijkheid om het evenement schoon te houden, en dat moet echt beter geregeld worden. Het is eigenlijk heel simpel, zet om elke kilometer twee afvalcontainers neer zodat lopers tijdens het evenement makkelijker afval kunnen weggooien. En de dag na de marathon rijdt de gemeente een rondje om te kijken hoe het erbij ligt. Dat doe je gewoon door op je fiets te stappen en een rondje te rijden.’
*Ook onze redactie, SVJ Media, kreeg geen reactie van de organisatie Utrecht Marathon.