Houten

Selecteer Pagina

Houten kampt ook met fatbike probleem

Houten kampt ook met fatbike probleem

Jongeren op een fatbike in het Rond - FOTO: Emelie Acquah

HOUTEN – Jonge kinderen op fatbikes, landelijk zorgen ze voor veel onveilige situaties en zo ook in Houten. 

In de Tweede Kamer wordt hard gewerkt aan een geschikte oplossing voor het fatbike-probleem. Er wordt gekeken naar een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht. Om te voorkomen dat er opgevoerde en onveilige fatbikes op de markt komen willen ze een ‘typegoedkeuring’ inzetten. Waarbij er door politie strenger wordt gecontroleerd op de fiets zelf.

Ze moeten veiliger worden vindt ook JanPeter Westein van De Fietsersbond Houten. Hij noemt ze ‘oerlelijk’ en vindt het gevaarlijk hoe ze gebruikt worden. ‘Af en toe zitten ze met 2 tot soms zelfs 3 personen samen op de fiets en dan óók nog op de mobiel.’ Hij verbaasd zich over de leeftijd van de gemiddelde bestuurder. ‘Het gaat vaak om relatief jonge kinderen.’ De voorgestelde minimumleeftijd van veertien jaar, zou van Westein ook naar zestien jaar mogen.

Westein zet zich met De Fietsersbond Houten al jaren in voor een veilige fietsomgeving in Houten. Al langere tijd proberen ze vanwege de drukte een snelheidslimiet van maximaal 20 km/h te krijgen op alle fietspaden binnen de ring van Houten. Deze limiet zou niet alleen nodig zijn vanwege de snelle fatbikes, maar ook voor de speedpedelecs. Dit alles om het voor de jongeren én ouderen veiliger te maken.

Waar de afgelopen vijf jaar de elektrische fiets voor veel verkeersongelukken zorgde, is er een nu ook een duidelijke stijging in het aantal ongelukken met fatbikes. Uit landelijk onderzoek is gebleken dat erin het eerste half jaar van 2024 al 140 slachtoffers die zich meldden op de Spoedeisende Hulp door een fatbike-ongeval. Hiervan was bijna de helft 12 t/m 15 jaar oud.

Over de auteur