HOUTEN- Afgelopen woensdag heeft er een inloopspreekuur, over het OV, plaatsgevonden in het Huis van Houten. De tafel van de OV-ambassadeur bleef lange tijd leeg, het inloopspreekuur telde máár één bezoeker. De afgelopen keren heeft dit spreekuur ook weinig mensen getrokken.
Het maandelijkse spreekuur is voornamelijk bedoeld om senioren te helpen met het aanvragen van een OV-chipkaart, advies over abonnementen en reisadvies. Dit advies wordt gegeven door OV-ambassadeurs, dit zijn mensen die uit dezelfde leeftijdscategorie komen, zodat de kennisoverdracht beter overkomt.
Als je binnen komt lopen is het niet te missen. Alsmaar rechtdoor tot je bij een tafeltje aankomt, een klein tafeltje, voor de helft bedekt met folders. Daarnaast staat een spandoek met daarop informatie over het nut van dit tafeltje, daarvoor zit een OV-ambassadeur met een vriendelijke glimlach. Een half uur zonder bezoekers maakt dat de vriendelijke glimlach langzaam aan verdwijnt in het blauwlicht van haar laptop. Erika Knollema, die vrijwillig als OV-ambassadeur werkt, houdt voet bij stuk en blijft rustig op haar post.
Knollema geeft aan dat het ook mogelijk is dat er helemaal niemand komt. Wanneer er toch iemand komt, dan is het meestal een vraag waar ze het antwoord al op weten geeft Knollema aan. Het enige wat dan nog rest is het bevestigende advies: “Dat moeten mensen even gehoord hebben dat het echt oké is, of een keer uitgeprobeerd hebben”.
Na een half uur komt er toch een bezoeker, ze vraagt rustig: “Is hier het inloopspreekuur?”. Een knikje van Knollema is voldoende en de bezoeker gaat zitten. Ze stelt zich voor als Nienke Joustra en begint meteen met haar vraag. Op een hoog, maar gestaag tempo verteld ze wat haar dwars zit. “Ik heb hier een aantal brieven en ik weet nu niet welke pas ik moet gebruiken” zo geeft Joustra aan. Knollema bekijkt rustig de brieven, ze haalt hardop een aantal belangrijke woorden uit de brieven. Terwijl ze wijst naar de rechter OV-chipkaart die op tafel ligt, verteld ze: “Op deze pas staan beiden abonnementen, dus ook de 40 procent korting, op de andere pas staat alleen de 32 procent korting.” Joustra reageert opgelucht: “Dat dacht ik al, dus dan gebruik ik gewoon deze pas en gooi ik de andere weg”. Met een afsluitende vraag van Knollema: “Heb je nog andere vragen?”, is de enige bezoeker van het spreekuur goed geholpen. Met een simpele “Nee, heel erg bedankt!” en een vrolijke blik in haar ogen staat ze op en baant zichzelf een weg naar buiten.
Knollema is verder niet erg tevreden met de opkomst: “ teleurstellend” noemt ze het zelfs. Het opstarten van dit spreekuur en daarnaast de bijeenkomsten en het proefreizen worden allemaal geadverteerd door OV-ambassadeurs. Uiteindelijk komt er een moment dat we hier misschien mee moeten stoppen als er niemand komt, geeft ze aan. Elke gemeente kan zelf beslissen of zij dit initiatief willen, het beëindigen van deze spreekuren ligt ook bij de gemeente.
De OV-ambassadeurs worden getraind en begeleid door een projectmedewerker van Roetz. Roetz is verantwoordelijk voor de gehele organisatie: de activiteiten, de werving, training en begeleiding. In Houten bestaan de spreekuren al sinds februari 2024, naast de spreekuren worden er ook informatiebijeenkomsten en proefreizen (hierbij wordt er door senioren geoefend met het reizen met het OV) georganiseerd.
Dit proefreizen gebeurt eens in het kwartaal en de eerstvolgende cursus is op 4 november.